zontaal. Bekijkt men zoo verschillende handschrif ten, dan valt vooral de slordigheid op en de haast, die uit vele schriftures spreekt. Laten wij nu eens het schrift bekijken van enkele persoonlijkheden. Al lereerst een brief van den wereldberoemden heer J. van Krimpen, bekend om de letters, die hij voor de typografie heeft ontworpen. Lezer, vindt U dit geen fraai handschrift? Hoe fraai en tevens... hoe duidelijk. Het volgend handschrift is dat van den eveneens zeer bekenden lettersnijder, den heer S. H. de Roos. Dit handschrift, op dik papier geschreven, laat zien, dat snelheid en vlotheid niet ten koste van netheid behoeft te gaan. Merkt U tevens op hoe recht de schrift-lijn is? Van den beroemden Haarlemschen glasschilder W. Bogtman laat ik U eveneens een handschrift zien, dat ik zeer fraai vind, vlot en duidelijk, tevens sterk persoonlijk. Ook hiervan zijn de schrift-lijnen prima verzorgd, de cijfers zeer duidelijk. Van den bekenden graficus Pam G. Rueter laat ik eveneens een stukje handschrift volgen. Afzonder lijk zijn diens letters moeilijk leesbaar, in verband gaat dit beter. Ik laat het aan mijn geachte lezers en lezeressen over om uit te maken waardoor en hoe het komt dat dit schrift niet zoo vlot is te lezen. Van den ruim 70-jarigen kunstenaar den heer W. O. J. Nieuwenkamp, geef ik ook een stukje handschrift, dat duidelijk leesbaar is. Ook hier, on danks den hoogen leeftijd, staat het schrift goed 68

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 66