zontaal. Bekijkt men zoo verschillende handschrif
ten, dan valt vooral de slordigheid op en de haast,
die uit vele schriftures spreekt. Laten wij nu eens
het schrift bekijken van enkele persoonlijkheden. Al
lereerst een brief van den wereldberoemden heer
J. van Krimpen, bekend om de letters, die hij voor
de typografie heeft ontworpen. Lezer, vindt U dit
geen fraai handschrift? Hoe fraai en tevens... hoe
duidelijk.
Het volgend handschrift is dat van den eveneens
zeer bekenden lettersnijder, den heer S. H. de Roos.
Dit handschrift, op dik papier geschreven, laat zien,
dat snelheid en vlotheid niet ten koste van netheid
behoeft te gaan. Merkt U tevens op hoe recht de
schrift-lijn is?
Van den beroemden Haarlemschen glasschilder
W. Bogtman laat ik U eveneens een handschrift
zien, dat ik zeer fraai vind, vlot en duidelijk, tevens
sterk persoonlijk. Ook hiervan zijn de schrift-lijnen
prima verzorgd, de cijfers zeer duidelijk.
Van den bekenden graficus Pam G. Rueter laat
ik eveneens een stukje handschrift volgen. Afzonder
lijk zijn diens letters moeilijk leesbaar, in verband
gaat dit beter. Ik laat het aan mijn geachte lezers
en lezeressen over om uit te maken waardoor en hoe
het komt dat dit schrift niet zoo vlot is te lezen.
Van den ruim 70-jarigen kunstenaar den heer
W. O. J. Nieuwenkamp, geef ik ook een stukje
handschrift, dat duidelijk leesbaar is. Ook hier, on
danks den hoogen leeftijd, staat het schrift goed
68