Ghij oude en jonghe, scherpt hiertoe u verstanden
Feylter yet van desen, u schrift is tot schanden.
Als wij bedenken dat Valcooch dit in 1591 schrijft,
dan valt direct op welk een voortreffelijken kijk hij
reeds op het schrijfonderwijs bezat. Een methode,
die ook thans nog toegepast kan worden. Immers,
hij laat de leerlingen het papier vouwen om een
„marge" te krijgen, hij geeft richtlijnen aan voor
regelmaat en een schrijfhouding. Ligging van het
■papier rechts van den leerling, 't hoofd rechtop,
pols van de tafel, achterste vinger op 't papier,
snel aaneen schrijven met loopende hand.
De „Capitaele" laat duidelijk zien, dat Valcooch
nog geheel de gewoonte van de middeleeuwen, om
met een versierde hoofdletter te beginnen, voortzet.
Dat hij een verstandig paedagoog was, blijkt wel
uit het feit, dat de leerlingen eerst goed moeten
kunnen spellen en lezen, aleer zij mogen overgaan
tot schrijven.
Veel Schoolmeesters in dese Contreyen
Die nau wit van swert connen scheyen
En willen de kinders terstont schrijven leeren
En nemen Rhetorica noch kints verstant niet waer
'Want als den Scholier slechts een naem can spellen,
Terstont zij dien op het schrijven stellen.
Valcooch beveelt het prijsschrijven aan teneinde te
maken, dat de leerlingen hun uiterste best doen.
Hij doet het voorstel aan de hand om wedstrijden
38