Vele bekwame copiïsten en sierkunstenaars vlucht ten naar Italië en Gallië, onder medeneming van 'hunne persoonlijke kunstbezittingen zooals: boeken, rollen, miniaturen, ivoren schrijftafeltjes en... hunne grondige kennis op schrift- en kunstgebied om die in de genoemde landen ongestoord in practijk te kunnen brengen. Het onderwijs in die landen voer er wel bij. Natuurlijk had een en ander groote gevolgen. Want de verluchtingskunst onder ging nu een sterk Byzantijnschen en Griekschen invloed. Hoe bewaarde men de beschreven bladen perka ment? In den eersten tijd uitsluitend in rollen, later in boekvorm. Deze rollen, bestaande uit aan elkander gehechte vellen perkament, waren soms zeer lang. Rollen van twintig meter lengte waren geen zeldzaamheid. Vaak werden zulke rollen be waard in kostbare kokers. Men neemt aan, dat de Iersche- en Angelsaksische kloosters hier in Europa den boekband het eerst hebben uitgevonden ongeveer in de 5e eeuw. Deze eerste boekbanden bestonden uit twee plankjes, met leer overtrokken. Daar de Ieren bekwame lederbewerkers waren, laat een der gelijke uitvinding zich wel verklaren. Zulk een boek noemde men „codex". Toch trof men tot de 10e eeuw nog rollen aan; zulke rollen noemde men volumina (afgeleid van het Latijnsche volvere rollen). Als volumina en codices zeer kostbaar waren, bewaarde men ze in speciaal bewerkte schrijnen, kunstig bewerkt. Soms ook borg men ze 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 21