Weldra verrezen er in het Oostelijk deel van 't Romeinsche rijk tal van kloosters. Doch ook in 't Westen. In Rome verrees het eerste klooster in 340, te Tours (in Gallië) in 360. Marsei'lle volgde benevens vele andere plaatsen zoowel in Gallië als in Spanje. Deze uitweiding, en ook wat er in een kort overzicht nog wordt verder verteld, moet ik mij wel veroorloven om U een beter idee te geven hoe het schrift zich hier in Nederland heeft kunnen ontwikkelen, hoe vooral de kerk, en in 't bijzonder het kloosterleven, daartoe veel hebben bijgedragen. In 460 werd uit Gallië het kloosterleven gebracht naar Ierland door St Patricius. Toen het kloosterleven zoo begon te bloeien, zagen vele geschriften over Ghristüs het licht, maar ook verschenen brieven van Paulus enz. Vele geleerden, vaak afkomstig uit kloosters, waarvan er enkele met plaatsnamen zijn genoemd, gaven hunne ge dachten in geschriften weer. Maar ook geleerde kloosterlingen, gezaghebbende schrijvers op kerke lijk gebied verspreidden in geschriften hunne we tenschappen. Reeds in de 2e eeuw brachten geloofs verkondigers uit Rome afschriften der Evangeliën van Marcus en Lucas naar de streken langs den Donau, Rijn en Moezel. Op dezelfde manier bracht men afschriften der Evangeliën van Mattheus en Johannes naar de kloosters in Gallië, Noord- Frankrijk en België. Na de 5e eeuw zien wij dat de kloosterlingen zich gingen bemoeien met het onderwijs en de opvoeding 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 17