en regelmatig schrift, dat velen tegenwoordigen kantoormenschen tot voorbeeld kan dienen. Tevens duidelijk, waardoor aanleiding tot vergissen is buitengesloten. De ontwikkeling van het schrift in de laatste eeuw zou, als ik die volledig zou willen opsommen, een dorre en saaie opsomming zijn van methoden. Ik wil trachten U niet te vervelen, doch dit in een kort overzicht doen. In het begin van de 19e eeuw deed een nieuw hulpmiddel zijn entree in de school het gelithografeerde schrijfvoorbeeld. Enkele samen stellers daarvan warenP. J. Boonekamp, M. Gouka, A. Visser, Masseus en J. F. Demeline. De leerlingen moesten bij deze methoden tot in den •jy aszn- //e-tf 'V t/ cnMrs./AnS) Zid&'^tpy e&tu Y" t/aA' u' /f/A yiAz/A yy c-aAA ^a^e^tz //w»' Ae/n,cr, (&n/ cy> eb' /uz/izzcA zzyyzza^n/, Q .Ajr z u»>J s.ut-qzA' t-nz M'z t' /■zazin/A/ZA: Fig. 23- 109

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 107