werkstukken van goede amateurs zijn 'behouden ge bleven. De lange winteravonden leenden zich daar voor bij uitstek, mede, doordat de jeugd en de ouderen destijds nog niet de afleiding en het ver maak kenden, die tegenwoordig allen tijd in beslag nemen, die er eventueel vrij zou zijn. Bovendien moet de jeugd meer studeeren, vergeleken bij vroeger. Het besteden van meer aandacht op school aan het schrift in het algemeen zou echter in onzen tegenwoordigen tijd meer aanbeveling verdienen. Als iemand tegenwoordig van de H.B.S. komt, is zijn sdhrift door het snelle opnemen van dictaten vaak grondig verknoeid. En om het handschrift daarna eens te verbeteren, ontbreekt dan meestal de lust. Waarom leert men geen stenografie? Zooals men met zooveel zaken ziet gebeuren „Overdaad schaadt", geschiedde ook met het schrift. Men ging het schrift steeds meer en meer met krullen versieren, de hoofdletters en de kleine letters boetten steeds meer en meer in aan duidelijk heid door deze krullentrekkerij, zoodat het schrift tenslotte een puzzle werd, een raden en gissen naar wat er geschreven stond. Doch niet alleen letters en cijfers krulde men tot in het oneindige, men krulde om het geschrevene ook ranken van bloemen, plan ten, dieren zie fig. 21ja zelfs menschen. Het be hoeft daarom niet te verwonderen, dat verschillende onderwijzers tegen dit voorkomen van te veel krullen optraden en den eisch aan hunne leer lingen stelden, dat hun schrift in de eerste plaats 107

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 105