werkstukken van goede amateurs zijn 'behouden ge
bleven. De lange winteravonden leenden zich daar
voor bij uitstek, mede, doordat de jeugd en de
ouderen destijds nog niet de afleiding en het ver
maak kenden, die tegenwoordig allen tijd in beslag
nemen, die er eventueel vrij zou zijn. Bovendien
moet de jeugd meer studeeren, vergeleken bij
vroeger. Het besteden van meer aandacht op school
aan het schrift in het algemeen zou echter in onzen
tegenwoordigen tijd meer aanbeveling verdienen.
Als iemand tegenwoordig van de H.B.S. komt, is
zijn sdhrift door het snelle opnemen van dictaten
vaak grondig verknoeid. En om het handschrift
daarna eens te verbeteren, ontbreekt dan meestal
de lust. Waarom leert men geen stenografie?
Zooals men met zooveel zaken ziet gebeuren
„Overdaad schaadt", geschiedde ook met het
schrift. Men ging het schrift steeds meer en meer
met krullen versieren, de hoofdletters en de kleine
letters boetten steeds meer en meer in aan duidelijk
heid door deze krullentrekkerij, zoodat het schrift
tenslotte een puzzle werd, een raden en gissen naar
wat er geschreven stond. Doch niet alleen letters en
cijfers krulde men tot in het oneindige, men krulde
om het geschrevene ook ranken van bloemen, plan
ten, dieren zie fig. 21ja zelfs menschen. Het be
hoeft daarom niet te verwonderen, dat verschillende
onderwijzers tegen dit voorkomen van te veel
krullen optraden en den eisch aan hunne leer
lingen stelden, dat hun schrift in de eerste plaats
107