genoeg en daarbij moeten bevestigingsmiddelen wor
den gekozen, die een gelijkwaardige duurzaamheid
hebben als de leien. Vooral voor oude Rijndekking is
het noodig uitsluitend de beste soort homogene lei
steen te kiezenvoor oude Maasdekking geniet homo
gene leisteen de voorkeur, maar dit is geen vereischte.
De leien moeten zijn van eenvoudigen logischen pro
ductievorm en minstens van 4 tot 8 m.m. splijtings
dikte zijn, met ruw behouwen kanten en splijtvlakken.
Het is de kunst om op deze gebouwen nieuwe leibe
dekkingen te maken met een oud rustiek aanzien. Op
dit gebied is al veel geƫxperimenteerd, waartoe meestal
gebruik werd gemaakt van minder goed leimateriaal.
Onder andere werd gebruik gemaakt van roestkleu
rige leien uit deklagen, van oude en nieuwe leien, of
wel door verschillende soorten, kleuren en 2 of 3
maten leien, door elkaar te dekken. Geen dezer pogin
gen gaf in kwaliteit noch in kleurnuances bevredigen
de resultaten.
Het moderne vervoer en het onvermoeide zoeken naar
geschikte zeer duurzame leien uit gezonde diepe lei-
lagen heeft echter juist in dezen tijd van materiaal-
schaarschte een homogeen leimateriaal op de markt
gebracht, dat zoowel voor het oude Rijndak als Maas
dak prima geschikt is. Deze leien geven door hun
goede splijtingsdikte, behouwing en gevlamde tinten
aan een nieuwe leibedekking een rustiek aanzien, zon
der dat in het minst aan de duurzaamheid te kort
wordt gedaan. Afb. 40.
Het is daarom toe te juichen, dat het Rijksbureau
voor de Monumentenzorg en andere instellingen deze
import en verwerking van leien door bekwame vak
lieden begunstigen, zoodat, als in den gildentijd, de
bouwheer, de bouwmeester en de vakpatroon in kame
raadschappelijk en vrij overleg het beste kunnen geven
om de historische monumenten hun oorspronkelijk,
99