waardoor ze een schilderachtig oppervlak vormen. Het is wel zeer gewenscht, dat de enkele dakbedek kingen van schalieëndak welke nog bestaan, in eere gehouden worden en het kan geen bezwaar hebben er nog eens een te maken. Wat de brandvrijheid be treft, een toren met schalieëndak kan evengoed een bliksembeveiliging krijgen als een toren met leiendak, terwijl de loodgieter er niets te maken heeft. Ook aan de oudste molens, de standaardmolens, komt hier en daar nog schalieënbedekking voor, zooals aan den standaardmolen in het natuurreservaat Buurserzand. Bij de ravage, welke de oorlog onder de molens teweeg bracht, zullen er veel teloor gegaan zijn. Reden te meer om de enkele die er nog zijn met schalieëndak in stand te houden. Het is nog steeds niet duidelijk waarom goede oude volkskunst niet in stand gehouden kan worden door nieuwe toepassingen en niet alleen door de laatste voorbeelden naar een museum te brengen in plaats van ze in de buitenlucht de eeuwen te doen weerstaan. Het is zulk een verheugenis oude werkwijzen, die be wezen hebben goed te zijn, weder toe te passen, vooral wanneer de schoonheid ermede gediend wordt. 2- Riet. De kunst om rieten daken te maken moet al oud zijn. Dat kunnen wij weten uit oude keuren van de steden, die rieten daken wilden doen vervangen door brand vrije dakbedekking. Maar nog duidelijker kunnen we dit zien op oude prenten. Als voorbeeld een gravure van J. Saenredam naar een teekening van A. Bloem- aert, 1618, Afb. 2. Daarop is te zien, als stoffage van het bijbelverhaal van den verloren zoon, een toen oud huis, waaraan de rietdekker bezig is. Tusschen den oogenschijnlijken rommel van de op een boerenerf be- 14

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 12