waardoor ze een schilderachtig oppervlak vormen.
Het is wel zeer gewenscht, dat de enkele dakbedek
kingen van schalieëndak welke nog bestaan, in eere
gehouden worden en het kan geen bezwaar hebben
er nog eens een te maken. Wat de brandvrijheid be
treft, een toren met schalieëndak kan evengoed een
bliksembeveiliging krijgen als een toren met leiendak,
terwijl de loodgieter er niets te maken heeft. Ook aan
de oudste molens, de standaardmolens, komt hier en
daar nog schalieënbedekking voor, zooals aan den
standaardmolen in het natuurreservaat Buurserzand.
Bij de ravage, welke de oorlog onder de molens teweeg
bracht, zullen er veel teloor gegaan zijn. Reden te
meer om de enkele die er nog zijn met schalieëndak
in stand te houden.
Het is nog steeds niet duidelijk waarom goede oude
volkskunst niet in stand gehouden kan worden door
nieuwe toepassingen en niet alleen door de laatste
voorbeelden naar een museum te brengen in plaats van
ze in de buitenlucht de eeuwen te doen weerstaan.
Het is zulk een verheugenis oude werkwijzen, die be
wezen hebben goed te zijn, weder toe te passen, vooral
wanneer de schoonheid ermede gediend wordt.
2- Riet.
De kunst om rieten daken te maken moet al oud zijn.
Dat kunnen wij weten uit oude keuren van de steden,
die rieten daken wilden doen vervangen door brand
vrije dakbedekking. Maar nog duidelijker kunnen we
dit zien op oude prenten. Als voorbeeld een gravure
van J. Saenredam naar een teekening van A. Bloem-
aert, 1618, Afb. 2. Daarop is te zien, als stoffage van
het bijbelverhaal van den verloren zoon, een toen oud
huis, waaraan de rietdekker bezig is. Tusschen den
oogenschijnlijken rommel van de op een boerenerf be-
14