een indrukwekkend stuk. Het tafreel heeft betrekking op de inneming van de vestingstad Damiate door de kruis vaarders in 1218, waarbij de Haarlemmers zich onder scheidden. Deze voorstelling is gevat in een grooten cir kel, omringd met ornamenten, architectuur, met daarbo ven twee krijgslieden die de wapenschilden van Haarlem dragen. Dit monumentale glas is een fraai voorbeeld van vroeg 17e eeuwsche glasschilderkunst. Het is gemaakt door den glasschilder Nicolaas van Delft naar het pa troon, ontworpen door Willem Thybout voor een glas in de kerk te Gouda. 15. Glas MONNICKENDAM, 1606. Dit is het eerste glas van een groep welke de vensters in de choorsluiting vult. Het wapen van Monnickendam tus- schen twee griffioenen, is gevat in een weelderige archi tectuur, bekroond met Fortuna en tritons. Dit glas is fijn van ontwerp en uitvoering, met weinig toepassing van ge kleurd glas of emailverf, grootendeels grisaille in tinten. 16. Glas HOORN, 1606. In een ovale ring wordt het wapen van Hoorn vastgehou den door een grooten eenhoorn. Het glas is fijn en goed uitgevoerd in grisaille en is gemaakt door den glazen maker Nicolaas van Delft. Bij de restauratie moest vrij veel nieuw bijgemaakt worden. 17. Glas ALKMAAR. Het hoofdmotief is Alkmaar's wapen tusschen twee, een lauwerkrans dragende leeuwen, geplaatst op een cartouche welke met ornament en vruchten versierd is. Dit glas, goed geschilderd in grisaille in tinten, wordt toegeschreven aan Nicolaas van Delft. 92

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 90