gebleven doordat de grisaille afgesleten is. De 4 onderste
paneelen zijn van later tijd; zij bevatten de wapenschilden
van kerkmeesters uit 1715.
11. Glas DELFT, 1607.
Het geheel is één rijk ornament met als middenmotief het
(dubbel) wapen van Delft met schildhoudende leeuwen,
cartouches, bloemvazen en vogels. Het geheel is een fraai
glas van goede techniek, grootendeels in emailverf ge
schilderd. Hier is op te merken dat de verticale loodjes
niet recht zijn maar langs het ornament gebogen.
12. Glas LEIDEN, 1608.
Een ovaal medaillon in het midden bevat een man met
weefstoel en eene vrouw met geldzak, tezamen Arbeyt ende
Neringh voorstellende. Zij houden het wapen van Leiden
vast. Dit motief rust op een siervaas gevat tusschen engel
figuren. De achtergrond van dit glas is niet rechthoekig
maar in rechtlijnig ornament. Dit glas is gemaakt naar
het ontwerp van Mr Ysaac Nicolay van Swanenburch,
Burgemeester van Leiden en gemaakt door Cornelis Clock.
Het is een goed voorbeeld van vroeg 17e eeuwsche glas
schilderkunst met toepassing van gekleurd glas en slechts
weinig van emailverf.
13. Glas ROTTERDAM, 1606.
Het wapen van Rotterdam wordt geflankeerd door twee
leeuwen en gevat in een groote cartouche met ornamenten,
bloemvaas en zwevende kinderfiguren. Dit glas is van
minder begaafde hander is slechts weinig gekleurd glas
en meer emailverf aan toegepast.
14. Glas HAARLEM, 1607.
Dit glas, voor het oostelijk einde van den Zuiderzijbeuk is
91