gebleven doordat de grisaille afgesleten is. De 4 onderste paneelen zijn van later tijd; zij bevatten de wapenschilden van kerkmeesters uit 1715. 11. Glas DELFT, 1607. Het geheel is één rijk ornament met als middenmotief het (dubbel) wapen van Delft met schildhoudende leeuwen, cartouches, bloemvazen en vogels. Het geheel is een fraai glas van goede techniek, grootendeels in emailverf ge schilderd. Hier is op te merken dat de verticale loodjes niet recht zijn maar langs het ornament gebogen. 12. Glas LEIDEN, 1608. Een ovaal medaillon in het midden bevat een man met weefstoel en eene vrouw met geldzak, tezamen Arbeyt ende Neringh voorstellende. Zij houden het wapen van Leiden vast. Dit motief rust op een siervaas gevat tusschen engel figuren. De achtergrond van dit glas is niet rechthoekig maar in rechtlijnig ornament. Dit glas is gemaakt naar het ontwerp van Mr Ysaac Nicolay van Swanenburch, Burgemeester van Leiden en gemaakt door Cornelis Clock. Het is een goed voorbeeld van vroeg 17e eeuwsche glas schilderkunst met toepassing van gekleurd glas en slechts weinig van emailverf. 13. Glas ROTTERDAM, 1606. Het wapen van Rotterdam wordt geflankeerd door twee leeuwen en gevat in een groote cartouche met ornamenten, bloemvaas en zwevende kinderfiguren. Dit glas is van minder begaafde hander is slechts weinig gekleurd glas en meer emailverf aan toegepast. 14. Glas HAARLEM, 1607. Dit glas, voor het oostelijk einde van den Zuiderzijbeuk is 91

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 89