88 en gaat dan met de zon mede. De vensters dragen dezelfde nummers als de vakken, de traveeën van den plattegrond. Om gebrandschilderde glazen te bezien dient men iets van glasschilderkunst te weten. Laten we volstaan met één zinsnede uit het boek in de Heemschutserie van W. Bogt- man over dit onderwerp 41)„zooals de St. Janskerk te Gouda een serie prachtige glazen bevat uit de laatste helft der 16e eeuw, zoo zijn de lichtopeningen in de Groote- of St. Nicolaaskerk te Edam gevuld met geschilderde glazen uit het begin der 17e eeuw, die zeker tot de beste van dit tijdvak behooren" en verder verwijzen wij naar dit boek dat een inleidend hoofdstuk bevat over Materiaal en Tech niek der glasschilderkunst. Alvorens de glazen te bezien, nog iets over de openingen waarin ze zijn aangebracht. Bij den brand van 1602 zul len de glazen vernield zijn en tevens de vensterharnassen waarin ze gevat waren, zoodat de stijlen of montants en de figuren daarboven, het maaswerk of de traceering mede verloren gingen. Daardoor ziet men vensters waarvan de hoofdvorm met spitsboog oorspronkelijk is, doch waarvan de vensterharnassen van na den brand en hoogst eenvoudig zijn, behoudens enkele waarbij het oude maaswerk ge spaard bleef. 1. Glas GORINCHEM, 1624. Boven is een architectuursamenstelling met een boog van steenen blokken in renaissance vormen, waarop twee en geltjes met de wapens van Gorinchemsche burgemeesters. Onder een, aan een boog hangende kroon, een groote cartouche met ornamenten, bloem- en fruittrossen met het wapen van Gorinchem en van Arkel. Dit glas is uitgevoerd in rechthoekige ruitjes, grisaille en emailverf, terwijl voor slechts enkele onderdeden in de wapens gekleurd glas is toegepast.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 86