25 maakte. Gelijk bij alle plattegronden uit deze serie is de aandacht vooral gevestigd geweest op de vestingbouwkun dige beteekenis, zoodat erop aangegeven is de wegen zoo wel te land als te water. Naar het Noorden voeren twee kronkelende kreken. Naar het Oosten gaat de haven met aan beide zijden een weg. Begaanbare wegen en straten geeft deze teekenaar steeds aan met stippellijnen. Het is opmer kelijk hoever langs de haven toen reeds huizen gebouwd waren. Aan den Zuidkant gaan ook twee bochtige wateren het polderland in. Aan den Westkant zien we duidelijk dat een waterverbinding is van de stad met de Purmer met aan beide oevers een weg langs de kade van deze binnen zee. Aangegeven is zelfs de weg, de sloot aan de binnen zijde, de helling van den dijk aan de buitenzijde en de stukjes buitendijksche grond. De teekenaar moet dit ge schetst hebben van hooge punten, de torens. In de stad herkennen we de voorhaven, de achterhaven, de straten en bruggen van thans. Verder zien we dat om de stad een vestingmuur is met muurtorens en poorten. Ook valt het op dat een belangrijk deel van de stad nog onbebouwd is en dat de daarin gelegen wateren aansluiten op de water- loopen buiten de stad, zoodat deze gedeelten nog niet op gehoogd zijn. Ook blijkt dat de grachten en havens groo- tendeels niet gegraven zijn maar oude kreken zijn, behalve de rechte stukken van de vestinggracht, die gegraven moe ten zijn, om met den uitgekomen grond den vestingwal te maken. Deze wallen hebben aan de buitenzijde baksteenen muren en aan de binnenzijde wegen. Ook de verbinding met de Purmer, welke recht is, ziet er uit als te zijn ge graven, door menschenhand ontstaan. Het is ermede als in oud-Amsterdam, waar het meerendeel der grachten ook de nu gedempte Nieuwezijds Voorburgwal uit natuurlijke beddingen zijn ontstaan en anderen die netjes recht zijn, gegraven moeten zijn. De voorhaven van Edam heeft met een haaksche bocht zuidwaartsch verbinding met de Pur mer; de achterhaven heeft met een dergelijke knik noord-* waartsch verbinding met het buitenwater naar MADE LIER en naar OOSTHUYSEN. Blijkbaar zijn er van ouds-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 23