op te merken dat aan den waterstaatkundigen toestand, aan de wegen te water en te land, weinig is veranderd. Door het „oude land" met de kronkelende kreken en de voetpaden zijn de rechte trekvaarten ontstaan, één Zuid- waartsch richting Monnickendam en één Noordwaartsch richting Oosthuizen, beide met een behoorlijke weg er langs. Alle onderdeelen zijn met grooter nauwkeurigheid aangegeven dan voorheen. Men ziet er de seinpalen op aangegeven welke nu nog in het landschap zichtbaar zijn en die vóór en ondanks de telefoon dienst deden om berichten over te brengen noodig voor de bemaling of voor noodsignalen. 5. De moderne kaarten van Holland. Na de fraaie en beste kaarten uit de zeventiende eeuw van Berckenrode en van Douw kon de achttiende eeuw niet tot nieuwe kaarten komen, behoudens dan herdrukken van den laatstgenoemde, ook in verkleinde afmetingen. Deze bie den voor onze beschouwing geen bijzonderheden. Eerst de Fransche tijd gaf andere inzichten. Want de Fransche overheersching, hoe naar voor 't land, liet ook nog goede zaken na, het kadaster met de driehoeksmeting. Het was vooral uit de overweging dat de torens nuttig waren voor de veldtelegraaf en voor de triangulatie dat deze over- heidseigendom bleven en niet met de kerkgebouwen wer den verstrekt aan de kerkgenootschappen. Zoo waren te Edam sedert 1807 zoowel de toren van de kleine kerk, de speeltoren, als die van de groote kerk eigendom van de burgerlijke gemeente; tot de laatste in 1-032 werd over gedaan aan de Ned. Hervormde Gemeente. Zoo ontstond dan in 1807 de eerste kaart van Noord Hol land, gegrondvest op triangulatie, gemaakt onder directie van den kolonel C. R. T. Krayenhoff, geteekend door den luitenant-ingenieur J. E. van Gorkum. De triangulatie en de militie behoorden bij elkaar. Het is merkwaardig hoe de driehoeksmeting begon. Ieder die daarvan iets begrijpt, weet dat men ergens beginnen moet met het zuiver meten 20

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1948 | | pagina 18