Tusschen de Vischmarkt, die werd gehouden op de overwelfde sluis, waardoor het water van Damrak en Rokin gemeenschap hield, en de Waag, toenmalig middelpunt van den Dam, stond de dubbele rij van koekkramen. Daarlangs golfde de stroom van poorters en poorteressen, die er hun korfjes vulden met „Sinter Claescoeck, amandelbroot, honinctaert en masse- peyn"langs de huizen stonden de kruiwagens op gesteld, waar de kleine man de „slickerdemickjes" voor zijn kroost kocht. In de tweede helft van de 17e eeuw hield de toeloop van kijkers en koopers aan tot middernacht, zoodat „Myn Heeren van den Ge rechte" wegens de daaruit voortspruitende „disordren, confusiën en ongeregeldheden" gelastten, dat de markt met het luiden van de poortklok moest eindi gen. Doch dit verbod haalde weinig uitde Sint- Nicolaasmarkt heeft te Amsterdam stand gehouden tot 1836, toen zij plaats moest maken voor een houten hulpbeurs op den Dam. Nog wordt op een enkele plaats van ons land Sinterklaasmarkt gehouden, o.a. te Ommen, op den Dinsdag die het dichtst 'is gelegen bij 5 Dec. Dan verkoopt men een speciaal Sinterklaasgebak, de „zute plassies". Evenmin slaagde de overheid met de verbodsbe palingen welke zij, op aansporing der Calvinistische predikanten tegen het Sint-Nicolaasgebak als „Pause- lyke superstitie" uitvaardigde. Want, zooals het toen heette, „dat gebruik van der Pausgezinden kinderen was veel te genoeglyk om daarvan geen navolgers te blijven", zoodat de bakkers rustig zijn doorgegaan met het bakken van poppen, naar den bisschop of speculator speculaas genoemd. Deze stoelen mogelijk op het oude gebruik dat de heidensche Germanen hun goden in brood afbeeldden en deze broodvormen offerden. Ook de diervormen van de speculaas, de ioo

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 98