dan gaan de baanvegers zich verkleeden „in het pak", bij voorkeur als vrouw; witte lappen met gaten voor neus, mond en oogen dienen hun tot masker (afb. 51). Spreken doen zij uitsluitend door buffel horens of toeters, die, evenals hun knuppels, geheel met papieren knipsels of bloemen zijn versierd. Aldus verschijnen om zeven uur de eerste Sinterklazen op straat, waar dan alle vaders en moeders met hun kinderen loopen; het feest speelt zich hoofdzakelijk op straat af. Doch ook enkele huizen laten „goed in", d.i. laten de Sinterklazen binnendaar brandt dan als teeken een licht in de gang, terwijl de andere huizen donker blijven. Hier mogen ook de meisjes, als zij de straat vrij zien, even binnenloopen om de mannen van alle kanten te bekijken, maar zij moeten dan ook voor hen dansen als deze met hun stok vóór de meisjes op den grond slaande onwilligen worden met den knuppel gevoelig op de teenen getikt. In de herbergen dansen de mannen samen, een kenmerk van zeer oude feestviering. Zeer plechtig zijn de Sinterklazen als zij elkander ontmoeten, dan blazen zij op hun horen en drukken elkander langdurig de hand. Steeds worden zij aan gesproken met „oome". Het mooiste succes voor hen is niet te worden herkend. Dan demaskeeren zij niet en blijven tot laat in den nacht rondloopen. De na pret duurt nog dagen achtereen. Blijkbaar onderscheidt de huidige Sinterklaasviering in Friesland zich in het algemeen slechts op enkele plaatsen van de gebruikelijke, maar deze tegenwoor dige is van jongen datum. In de 19e eeuw kenden tal van plaatsen nog luidruchtige optochten van ge maskerde jongelieden, uitgedost als duivels. Te Grouw, waar men in plaats van het feest van Sint Nicolaas dat van Sint Pieter viert, op 22 Februari, met de- 98

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 96