tot de 15e eeuw over heel Noordwest- en Midden- Europa verbreidde. Want wat is de verschijning van Sint Nicolaas in het huisgezin, het ketengerammel dat zijn komst aankondigt, zijn indrukwekkend voor komen, zijn ondervragen en geschenken uitdeelen, wat is dit alles anders dan een kleine dramatische vertooning? Nog grooter uitbeelding kreeg dit Sint-Nicolaas- spel door het optreden van „Zwarte Piet". Zwarte Piet, Pieterman, Pietje Pek zijn volksbe namingen van den duivel. De gansche middeleeuwen door was de in ketenen geboeide duivel een geliefde voorstelling. Aldus ontstond het volksgeloof, dat de machtige H. Nicolaas jaarlijks op zijn feestdag den duivel in ketenen sloeg en geboeid met zich mee voerde. Dan moest deze zwarte duivel, zwart van het roet van de hel, hem dienen, de geschenken doen glijden langs de wanden van den wijden schoorsteen, welke de geestenwereld met die der stervelingen ver bond, en de stoute kinderen dreigen met de roe. Ten slotte is aan dezen duivel nog een gansch ge volg van booze geesten toegevoegd. Dit kan zijn ge beurd onder invloed van het geloof aan „de wilde jacht". In de wolken die bij het spookachtig ge- druisch der najaarsstormen langs den hemel joegen, zag men een nachtelijk heer van wilde jagers met huilende hondendit waren de vervloekte zielen. Hun aanvoerder was Wode, de woedende, een andere benaming van den duivel, hier als in dienst van Sint Nicolaas straffer der boozen. De middeleeuwers hiel den van dramatiseering en luidruchtige optochten ook Sint Nicolaas kreeg zijn gevolg van vermomde, geraasmakende schrikgestalten. In dien woesten drom ging de heiligengestalte ver loren, ja, Sint Nicolaas zelf werd tot een duivels- gestalte, zijn naam op den duivel overgedragen. In 95

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 93