avondommegang hebben gebrand. Uit andere stads archieven blijkt dat door ons heele land in de 15e en 16e eeuw een kinderbisschop werd gekozen; de gees telijke en de stedelijke overheid schonken dan geld, kleeren, schoenen of lekkers. Als alle kinderomme gangen ontaardde ook deze in bedelarij, zoodat in de 17e eeuw het bedelen met mijter en kromstaf werd verboden. 1 Andere aardige bijzonderheden van onze oudste Sint-Nicolaasviering in kerkelijk verband brengen de rekeningen van kerkmeesters der Sint-Nicolaaskerk te Utrecht, welke van 1427 af aanwezig zijn. Hierin komt van den aanvang af geregeld een post voor van drie of vier paar kleine kinderschoentjes met eenig geld erin, die op 6 December om Godswille aan de armen werden geschonken. Deze kinderschoen met de daarin verborgen verrassing is waarschijnlijk te ver klaren uit de bekende legende, dat Sint Nicolaas aan drie zusters, die door hun vader uit armoede den breeden weg zouden zijn opgestuurd, elk des nachts een bruidsschat in den schoen wierp. Hoe is Sint Nicolaas zelf de brenger der geschen ken geworden? Het feit dat de Heilige ook van de kloosterscholen de patroon was geworden, verklaart dit. Sint Nicolaas beloonde de vlijtigen en braven, bestrafte de onop- passendenzijn feestdag bood de gewenschte gelegen heid tot een kleine dramatische voorstelling, bij de middeleeuwers zoo geliefd. Dan zal een der leeraars of kloosterlingen zich hebben verkleed als Sint Nico laas, die de kinderen ondervroeg, lekkers uitdeelde aan de vlijtigen, maar de luiaards tuchtigde met zijn roede, het onmisbare instrument bij de middel- eeuwsche opvoeding. Aldus treedt Sint Nicolaas om streeks 1200 op in een kloosterschool van Normandië, uitstralingspunt van dit gebruik, dat zich van de 13e 94

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 92