specht werd voorgesteld, die dan Sint Maarten zal hebben vertegenwoordigd. Mogelijk is ook de koe meegevoerd, waarvan het liedje gewaagt Sintre Maarten heeft een koe, Die moet naar den slager toe. In verband hiermee is opmerkelijk dat hier en daar in Noord-Holland, Groningen en Drenthe de kinde ren zich verkleeden. Te Roden (Dr.) doen zij dit als oude menschen, liefst met ouderwetsche kleeren, ook wel als bedelaars. Op Terschelling verkleeden de meisjes zich soms. Hier en op Ameland worden ook wel maskers gedragen. Gezamenlijke optochten zijn een zeldzaamheid ge worden; alleen in enkele kleine plaatsjes van Gro ningen (Zandeweer, Noordbroek, Zuidbroek, Uter- buren) komen ze nog voor. Doch bij deze optochten en ommegangen benoorden den Moerdijk is de her innering aan Sint Maarten zelf geheel verdwenen; een sintmaarten is nu de benaming van een lantaren tje geworden. Tevens is het verschil tusschen Katho liek en Protestant hier vervallenevenals bij de palm- paasch nemen beide gezindten gelijkelijk deel aan de pret van de ommegangen, welke door ons heele land nog worden gehouden behalve in Z. Holland, Zee land en Utrecht. Een alleraardigst schouwspel bood in den avond zoo'n groote kinderoptocht met schommelende licht jes, waarbij het kaarslicht fantastisch scheen door den uitgeholden wand van groote peen, kalebas, kom kommer en beetwortel. Vader of moeder hadden daarin met een scherp mes de figuren gekerfdmo lens, huizen, kerken, poppetjes, sterren, een halve maan, soms Ook de initialen van den gelukkigen be zitter. Nog krijgen te Roderwolde de kinderen van den beurtschipper een scheepje uitgesneden, die v«m 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 86