zingt, zal wel doelen op den bonten specht met roo-
den vederkuif, bij de Romeinen, evenals de gans, een
profetische, aan Mars gewijde vogel, en door de over
eenkomst van naam waarschijnlijk van Mars op Mar-
tinus overgedragen.
Het tweede hierboven vermelde Sint-Maartens-
liedje noemt een onbekenden heilige
Vandaag is 't Sinter Merte,
Morgen Sinter Krukke.
Wie was die Sinter Krukke? Het liedje dat in
Brabant en ook wel in Noord-Holland wordt gezon
gen, brengt de oplossing:
Vandaag is 't Sinte Marten
En morgen is 't de kruk.
Nog duidelijker is de Mechelsche redactie „oep
(op) de kruk"de kruk is in Zuid-Nederland de
draagbaar. Tot den oorlog van 1914 werd te Meche-
len een kleine jongen, versierd met kleurigen papie
ren kazuifel en mijter, op een ruw draagberrietje door
vier jongens over straat rondgedragen. Zijn staf was
een pollepel, waarin hij de giften aannam, die werden
geborgen in een korf, welke aan de kruk hing te ben
gelen. Dit ronddragen gebeurde alleen op den Zon
dag na r 1 November, niet op dien dag zelf. Het lied
je kondigde dus aan dat de bedelaartjes den daarop
volgenden Zondag zouden terugkomen. Die Zondag
na den feestdag heet in Vlaanderen „Groote Sinte
Merten", zooals ook de tweede Zondag van Vasten
avond Groote Vastenavond en de tweede kermiszon
dag daar Groote Kermis heet.
In Noord-Nederland trekt Sint Maarten alleen nog
op Terschelling rond. Doch hij heeft er afstand ge
daan van zijn bisschopsattributen en gaat, heel on
eigenaardig, in het wit, versierd met herfstbloemen;
86