zingt, zal wel doelen op den bonten specht met roo- den vederkuif, bij de Romeinen, evenals de gans, een profetische, aan Mars gewijde vogel, en door de over eenkomst van naam waarschijnlijk van Mars op Mar- tinus overgedragen. Het tweede hierboven vermelde Sint-Maartens- liedje noemt een onbekenden heilige Vandaag is 't Sinter Merte, Morgen Sinter Krukke. Wie was die Sinter Krukke? Het liedje dat in Brabant en ook wel in Noord-Holland wordt gezon gen, brengt de oplossing: Vandaag is 't Sinte Marten En morgen is 't de kruk. Nog duidelijker is de Mechelsche redactie „oep (op) de kruk"de kruk is in Zuid-Nederland de draagbaar. Tot den oorlog van 1914 werd te Meche- len een kleine jongen, versierd met kleurigen papie ren kazuifel en mijter, op een ruw draagberrietje door vier jongens over straat rondgedragen. Zijn staf was een pollepel, waarin hij de giften aannam, die werden geborgen in een korf, welke aan de kruk hing te ben gelen. Dit ronddragen gebeurde alleen op den Zon dag na r 1 November, niet op dien dag zelf. Het lied je kondigde dus aan dat de bedelaartjes den daarop volgenden Zondag zouden terugkomen. Die Zondag na den feestdag heet in Vlaanderen „Groote Sinte Merten", zooals ook de tweede Zondag van Vasten avond Groote Vastenavond en de tweede kermiszon dag daar Groote Kermis heet. In Noord-Nederland trekt Sint Maarten alleen nog op Terschelling rond. Doch hij heeft er afstand ge daan van zijn bisschopsattributen en gaat, heel on eigenaardig, in het wit, versierd met herfstbloemen; 86

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 84