Sintermertens körfke.
Hout, hout, turf en hout,
's Winters is het koud.
De bijeengebrachte voorraad wordt bewaakt: men
tracht dien elkander afhandig te maken.
Bij het opbouwen van den troshoop zet men boo-
nenstaken tegen elkaar en vult de ruimte daartusschen
aan met het brandbare materiaal. De fantastische
aanblik van het ontstoken vuur wordt nog verhoogd
doordat groote brandende wagenwielen daar bij tien
tallen omheen schijnen te cirkelen. Ze zijn afkomstig
van gloeiende kooltjes, die met wat turf, hars en echte
wierook in een bus zijn besloten, welke vol gaatjes is
geprikt en in snelle beweging aan een ijzeren hengsel
wordt rondgeslingerd. Dit is de wierookspot, waarvoor
gewoonlijk een stroop- of beschuitbus wordt gebruikt,
maar die soms ook van koper is; in Vlaanderen kre
gen vroeger de kinderen der gegoeden behalve kope
ren wel zilveren wierookspotten. Reeds weken vóór
Sint Maarten oefenen de Limburgsche jongens zich
na schooltijd in dit slingerspel en trekken daarvoor
in groepjes naar buiten. Tegen den donkeren avond
hemel kan men dan de wentelende vuurcirkels zich
zien af teekenen, terwijl de lucht dik en zwaar is van
turfwalm. Dit „wierooken" zal wel teruggaan op een
oud zuiveringsgebruik van de velden.
Nergens in Limburg openbaart zich de liefde voor
Sint Maarten zoo krachtig als te Venlo, wanneer dit
het feest van zijn beschermheilige viert. Hier loopt
de jeugd al acht tot veertien dagen te voren langs de
straten zijn liedje te zingen. De bewoners gooien dan
iets uit het raamSint Maarten geeft dat. Hier wordt
op den feestdag zelf gewoonlijk nog een optocht met
lampions gehouden, al ziet men in alle straten ook
84