In Amsterdam zingt men Luilak, beddezak, Staat om negen uren op, Negen uren, half tien, Dan kan men den luilak zien. Waagt deze luilak het buiten te komen, dan wordt hij met brandnetels geslagen, wat waarschijnlijk terug gaat op een oud vruchtbaarheidsgebruik. Hebben de kinderen genoeg van het rondloopen, dan wordt de korrie in het water gegooid, evenals de Deventer Pink- sterkroon (blz. 69). In de gezinnen pleegt degene, die het laatst is opge staan, te tracteeren. De traditioneele luilakbollen, die in den vroegen ochtend bij den bakker werden afge haald en warm, met veel boter en stroop of bruine suiker, aan het ontbijt gegeten, komen nu weinig meer voor. Drenthe kent luilakviering op Pinkstermaandag. De koejongen die dan het laatst verschijnt „op den diek", den gemeenschappelijken weg naar de verschillende weiden, heet de „nustekook" en wordt met brand netels geslagen. Het luilakgebruik is ook aan andere dagen verbon den, o.a. in Gelderland aan Hemelvaartsdag, te Gene- muiden aan 1 Mei (de luiemotte), in Groningen aan Goeden Vrijdag (Loppersum).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 76