geschoten dan in Zeeland, doch hier ontbreekt de zwierige praal van optocht en vendelzwaaien, kiest de koning zich geen koningin, noch viert men tot besluit het vroolijke koningsfeest. Alleen de papieren bloe men, successievelijk gestoken aan de hoeden van de prijswinnaars die een deel van den vogel afschoten, brengen nog wat kleur aan, terwijl hier en daar een kleine tractatie van den koning den vroegeren gilde- maaltijd vervangt. Hoeveel schilderachtiger schouwspel bieden daaren tegen de Brabantsche, Limburgsche en Geldersche schutters, als zij op Pinkstermaandag, ook wel op Kerstmismaandag, Hemelvaartsdag en patroonsdag, niet altijd jaarlijks, ook wel om de twee of meer jaren, optrekken met hun breedgerande pluimhoeden, hagel witte pantalons en oranje sjerpen, de Limburgers daarentegen in oude legeruniformen. Vooral in Bra bant, waar de tamboer roffelt op zijn hoogen koperen trommel, het paard van den standaardruiter of alféris met papieren bloemen en kleurige strikken is versierd (afb. 42). In golvende lijn wordt het voorwaarts ge stuurd, terwijl de vaandrig zijn dunne zijden vaan onophoudelijk zwaait in een reeks van schoone, in elkaar vloeiende zwenkingen. Dit vendelzwaaien, als eerbewijs bij allerlei gelegenheid gebracht, heeft in Brabant zeer kundige beoefenaars. Ook in Gelder land, waar gebruik is met twee vaandels te zwaaien; in Limburg gaat deze nobele kunst verloren. Behalve in de reeds genoemde provincies wordt het vogelschieten ook beoefend op ééne plaats van Overijssel, n.1. te Haaksbergen, waar het gebruik zeer in eere wordt gehouden met kleurigen optocht en vroolijk koningsfeest. In het Katholieke gebied woont de gilde eerst ge zamenlijk de Mis bij en trekt met vanen en wapenen de kerk binnen. Vandaar gaat men onder het spelen 72

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 70