middelpunt te zijn van vroolijke kinderpret. In den laten avond of wel midden in den nacht van Pinkster maandag wordt de Pinksterkroon ten slotte door de buurtgenooten, de harmonicaspeler voorop, in op tocht naar den IJssel gedragen en daarin verdronken. Of wel men steekt haar op de plaats waar zij staat, in brand, terwijl de heele buurt er omheen „roost". Ook dit herinnert aan het tragische lot van den mei boom, die werd verdronken of verbrand, omdat men meende hierdoor regen te bekomen of warmte aan de zon toe te voeren. Bij het wegbrengen van de kroon kon het soms ruw toegaan, evenals bij het feest van den meiboom, oorspronkelijk een nachtelijke orgie. Daarom zijn de Pinksterkronen te Deventer wel eens een tijdje verboden geweest. De Pinksterkroon leeft ook nog voort op Terschel ling, maar uitsluitend op Oost-Terschelling, te Ooster end en Hoorn, niet op Midsland en West-Terschel ling. Ook deze Pinksterkroon is, evenals de Deven- tersche, een meiboom. In den vroegen ochtend van Pinksterzondag richten meisjes aan den hoek van de weilandomheining een paal op, dien zij versieren met kransen van veldbloemen en uitgeblazen eierschalen van spreeuw, tureluur, bonten piet (afb. 40). Keerde de boer 's middags van het melken huiswaarts, dan plachten de meisjes hem op te wachten met een kan of emmertje en werden beloond met schuimende melk, waarvan zij 's avonds chocolade dronken. Doch dit „melkofferen" bestaat thans niet meer, wèl is als overblijfsel het drinken van chocolademelk met Pink steren gebruik gebleven. Ook bestaat de Pinkster-meiboom nog op Schier monnikoog; hij leeft daar voort als de kallemooi, welk woord misschien haneboom beteekent. Te Zout kamp (Gr.), waar hetzelfde gebruik bestond, sprak men van haneboom. Ook op Schiermonnikoog neemt 69

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 67