Judas klimt erin om een touw te bevestigen, en twee daarvoor aangewezen mannen hakken den boom om. Dit alles onder het wisselen van kwinkslagen, want dit is een vroolijk feest, al is het tevens plechtig door allerlei oude gebruikenhoe meer voorschriften, hoe plechtiger. Zoo wordt de boom omgehakt met een daartoe bestemde bijl, die steeds in hetzelfde huis wordt bewaard. Men houwt de dikste zijtakken af, behalve aan het boveneind, en vervolgens wordt de boom, den kop vooruit, „met levende touwen" d.i. door een lange rij van mannen en jongens, onder on afgebroken Paaschgezang, naar Denekamp gesleept (afb. 32). Daar legt men hem neer in de straat, vroe ger gebeurde dit vóór den dorpstoren, waarna de deelnemers ter vesper gaan. Na den kerkdienst, om drie uur, sleepen zij den boom, steeds met den kop vooruit, naar de oude Paaschbult, waar het hout voor het Paaschvuur gereed ligt. Naast den houtstapel graaft men een diep gat en richt daarin den Paasch- staak, waaraan nu een teerton is bevestigd, met lad ders omhoog (afb. 33). Dan beklimt Judas den boom door middel van een ladder en gaat den Paaschstaak bij opbod verkoopen. Hierbij valt het publiek hem voortdurend in de rede en plaagt en hoont hem, tot hij volgens traditie zijn plaats afstaat aan zijn mede helper Krioter, wien het eveneens vergaatdit alles onder het maken van veel grappen. Als Judas den verkoop beëindigt, maakt hij bekend hoe laat de teer ton zal branden, besteedt ook het aansteken van de teerton aan en noodigt ten slotte allen uit bij het Paaschvuur tegenwoordig te zijn. Hierop gaan allen huiswaarts om het eiermaal "te gebruiken en in den avond terug te keeren. Dan wordt de teerton aange stoken en vlamt het Paaschvuur op, waarbij men, evenals bij het „eier-gadderen", het afhalen, kappen, sleepen en richten van den Paaschstaak, de oude 57

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 55