houdt het ei in de holte van de hand en tikt met het spitse of stompe uiteinde of met den zijkant. „Wie heeft er spits, wie stomp, wie zied?" hoort men bij de Saksische bevolking de kinderen buiten roepen in Limburg, waar het eiertikken nu in huis plaats heeft, spreekt men van kop en kont. Het gebarsten ei is voor den winnaar. Blijkbaar werd dit spel op het eind van de 18e eeuw nog door volwassenen beoe fend (afb. 30). Doch reeds lang vóór de oorlogsjaren speelde men op vele plaatsen i.p.v. met eieren met sinaasappelen en notenzoo rolt men in Drenthe al gemeen met sinaasappelen en speelt met noten het spel van dik en dun. De Paaschkermis werd in het begin van deze eeuw nog op enkele plaatsen gehouden o.a. te Zwolle op den Spoelderberg, te Tiel op de Hoogeweide. Te Deventer handhaafde zij zich tot heden op de Worp, maar het is nu een gewone kermis geworden. Waarschijnlijk gaat de versierde Paaschos (afb. 31), nog niet zoo lang geleden door den slager langs de straten geleid om bestellingen uit te lokken, terug op een verleden, toen men hem in het voorjaar offerde. Uit de slagersuitstallingen verdween het speenvarken met sinaasappel in den bek, dat misschien het Paaschlam heeft vervangen. Vervallen is ook de goede zede, dat de bakker aan zijn begunstigers een kren tenbrood schonk, de boterboer hun aardige lammetjes van grasboter, versierd met kleine takjes buxusgroen, vereerde. Daarentegen hebben in Twenthe twee zeer merk waardige eeuwenoude Paaschvieringen tot heden toe standgehoudende Paaschstaak te Denekamp en het vlöggelen te Ootmarsum. De nabijheid dezer plaatsen biedt het voordeel dat de honderden vreemdelingen die jaarlijks naar Twenthe trekken om dit schouwspel bij te wonen, de hoofdzaken van beide vieringen op 55

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 53