teland is algemeen gebruikelijk dat de koster of de
misdienaars eieren ophalen.
Algemeen werden deze eieren gekleurd. Dit doet
men nog wel, maar de natuurlijke verfstoffen (uien,
spinazie, roode kool) zijn nu meerendeels door che
mische vervangen.
Elk kind kreeg vroeger eenige hardgekookte ge
kleurde eieren om ermee te gaan spelen op de Paasch-
wei of de Paaschbergen. Daar stonden dan kraampjes
met koek, eieren, sinaasappels en noten, en werd de
Paaschkermis gehouden, gewoonlijk op Paaschmaan-
dag, ook wel op Paaschdinsdag, in vele plaatsen een
rustdag.
Oudtijds trok de gansche bevolking van stad of
dorp naar de Paaschkermismen noemde dezen uit
tocht den Emmausgang. Oorspronkelijk was dit de
benaming van een groote processie, weleer op Paasch-
maandag gehouden en ontbonden op de Paaschweide,
waar men het grootste deel van den dag in kermis
vreugde bleef slijten. Aan deze processie zal waar
schijnlijk een oucjere ommegang tot bevordering van
de ontkieming van het zaad tot grondslag hebben
gelegen.
Op de Paaschwei hielden de kinderen hun eier-
spelen. Onze Noordelijke eilanden hebben er eenige
van bewaard. Op Schiermonnikoog trekt de jeugd
met gekleurde gekookte eieren naar een weiland, het
„Paeiskelaun" (Paaschland) en speelt daar het spel
van „ooileivèrjèn d.i. ei-leveren. Men verkoopt zijn
Paaschei voor enkele centen en de kooper werpt het
weg met de bedoeling het stuk te gooien. Lukt dit,
dan behoudt hij het ei zonder betaling; blijft het ei
heel, dan krijgt de eerste eigenaar het terug en houdt
de centen.
Op Ameland vermaken vele kinderen zich nog met
„eismiten" of „eirollen". Op het Nesker Paaschduin,
53