teland is algemeen gebruikelijk dat de koster of de misdienaars eieren ophalen. Algemeen werden deze eieren gekleurd. Dit doet men nog wel, maar de natuurlijke verfstoffen (uien, spinazie, roode kool) zijn nu meerendeels door che mische vervangen. Elk kind kreeg vroeger eenige hardgekookte ge kleurde eieren om ermee te gaan spelen op de Paasch- wei of de Paaschbergen. Daar stonden dan kraampjes met koek, eieren, sinaasappels en noten, en werd de Paaschkermis gehouden, gewoonlijk op Paaschmaan- dag, ook wel op Paaschdinsdag, in vele plaatsen een rustdag. Oudtijds trok de gansche bevolking van stad of dorp naar de Paaschkermismen noemde dezen uit tocht den Emmausgang. Oorspronkelijk was dit de benaming van een groote processie, weleer op Paasch- maandag gehouden en ontbonden op de Paaschweide, waar men het grootste deel van den dag in kermis vreugde bleef slijten. Aan deze processie zal waar schijnlijk een oucjere ommegang tot bevordering van de ontkieming van het zaad tot grondslag hebben gelegen. Op de Paaschwei hielden de kinderen hun eier- spelen. Onze Noordelijke eilanden hebben er eenige van bewaard. Op Schiermonnikoog trekt de jeugd met gekleurde gekookte eieren naar een weiland, het „Paeiskelaun" (Paaschland) en speelt daar het spel van „ooileivèrjèn d.i. ei-leveren. Men verkoopt zijn Paaschei voor enkele centen en de kooper werpt het weg met de bedoeling het stuk te gooien. Lukt dit, dan behoudt hij het ei zonder betaling; blijft het ei heel, dan krijgt de eerste eigenaar het terug en houdt de centen. Op Ameland vermaken vele kinderen zich nog met „eismiten" of „eirollen". Op het Nesker Paaschduin, 53

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 51