spijs na de vasten in de kerk gewijdhierdoor kregen zij tevens genezende en onheilafwerende kracht. Na de lange onthouding werd het Paaschei met groote vreugde begroet. Men gaf elkander eieren ten geschenke (zie blz. 43). Met Paschen houdt men een eiermaalboeremenschen die in het gewone leven nooit eieren eten, eten ze dan om het meest. Volgens het kindergeloof gingen de kerkklokken, die in de R.K. kerk op Schortelwoensdag, den Woensdag vóór Paschen, worden opgeschort, dan naar Rome om Paascheieren te halen. Hebben ze op Paaschzaterdag bij het Gloria in excelsis weer hun galmende tonen doen hooren, dan zoekt de jeugd in Limburg en Bra bant naar de bontgekleurde eieren, die de klokken hebben meegebracht. Men verstopt ze in huis en in den tuin. Mogelijk gaat dit gebruik terug op een vroeger begraven in den akker om dezen vruchtbaar te maken. Zoolang de klokken als rouwbetoon bij de herdenking van Jezus' gevangenneming zwijgen en door houten kloppers en ratels worden vervangen, trekken in Limburg (Thom, Noorbeek) de klepper jongens rond, die door kleppers en ratels aan de be volking het begin van de H. Diensten en den Angelus- kloktijd aankondigen. Hier en daar is dit tot een kin derspel geworden. Tegen Paschen gaan op het platteland de kinderen rond om eieren te vragen. Dan zingen ze, evenals op Palmzondag Een ei is geen ei, Twee ei is een half ei, Drie ei is een Paaschei. In Limburg (Weert, Noorbeek) haalt de koster eieren op „voor den pastoor", d.w.z. de pastoor ont vangt 30 en de koster 70. Op het Vlaamsche plat- 52

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 50