ven, dat in de laatste jaren de jeugd in dorpen als Oude- en Nijehome, Katlijk en Mildam verschillende kleine vuurtjes stookt, waarvoor zij reeds lang vóór Paschen de noodige brandstof inzamelt. Ook te Jub- bega ontsteken zij een „Peaskebult". Van de Noorde lijke eilanden kent nog alleen Ameland het Paasch- vuur. Zeer omvangrijk, soms wel twaalf meter hoog, zijn de officieele Paaschvuren die men de laatste jaren in Twenthe bij de steden ontsteekt, waarvoor de bevol king zich een toegangsbewijs kan koopen. Men ziet echter een Paaschvuur liever in landelijke omgeving met boeren op klompen dan met de heeren van de feestcommissie. Toch heeft dit officieele Paaschvuur ook zijn goede zijdewegens meer toezicht op het brandmateriaal en de samenstelling van den brand stapel wordt er nu minder natuurschoon vernield. Voor de particuliere vuren werden onder onze mooie brem en jeneverbes meermalen ware slachtingen aan gericht. Een grootere rol dan het Paaschvuur speelt het nog alom gebruikelijke Paaschei. Als kiem van nieuw le ven bergt en schenkt het ei levenskracht. De primi tief denkende mensch hield deze kracht voor over draagbaar, men at eieren om krachtig te worden. Zie hier de verklaring van het gebruik om in het voor jaar eieren te eten. Dit ei moest zijn kracht ook over brengen op het veld, daarom verspreidde men eieren over de velden. Daarna kon men ze desnoods opeten dan werd de kracht eerst overgedragen op het veld en vervolgens op den mensch. In het Christendom werd het geloof aan de kracht van het ei nog versterkt doordat men in het ei zag het witte graf, waaruit het leven (Christus) weer op rijst. Bovendien werden de Paascheieren als eerste 51

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 49