allerlei afwijkende vormen. Ook bieden de hoofd typen nog velerlei verscheidenheid wat de afwerking betreft. Elke plaats heeft haar traditioneele palm paasch, die zich door een kleinigheid, een andere rangschikking, kleur, versiering of lekkernij, van die der naburige plaatsen onderscheidt. Deze rijkgeschakeerde volkskunst is nu bezig uit te sterven. Het zijn steeds jonger kinderen die men nog met een palmpaasch ziet loopen (afb. 29). Men wil thans het palmpaaschgebruik nieuw leven inblazen vereenigingen en particulieren beijveren zich om wedstrijden en optochten met prijzen te organiseeren. Hoezeer deze georganiseerde palmpaaschoptochten met muziekcorpsen aan het hoofd ook in den smaak van de kinderen vallen, die er bij honderden aan deelnemen, herleving brengen zij niet. Blijft de op tocht een jaar achterwege, dan ziet men geen kind met een palmpaasch loopen. Hoe zou men dit ook kunnen verwachten bij een vernieuwing, die lijnrecht tegen de oude traditie ingaat? Kinderen die spontaan wedijverden wie de mooiste palmpaasch had, worden nu bij advertentie opge roepen, door prijzen aangelokt. Volwassenen loopen mee om den stoet te regelen en nemen door hun aan wezigheid het kinderlijke van zoo'n optocht weg. Het slepend gezongen palmpaaschliedje van de kinderen, als deze nog zingen, wordt overstemd door schette rende fanfaremuziek. Allerlei fantasievormen van palmpaschen worden rondgedragen. Gezonder is de daarnaast bestaande propaganda die van binnen uit werkt. Reeds komt het voor dat ouders onder invloed van de artikelen welke de pers in den Paaschtijd over Palmzondaggebruiken pleegt te plaatsen, hun kinderen bewerken om de traditie voort te zetten. Doch er zijn streken in ons land, waar ook deze eenvoudige en rechtstreeksche propaganda 47

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 45