den z.g.n. Zandhoek, om de oude gebruiken van het palmpaaschgebruik te aanschouwen. In de gemeenten Zweeloo en Oosterhesselen vereenigen alle kinderen zich met die der omliggende dorpjes tot één groep, die zingend langs de huizen gaat en overal wordt getracteerd. Ook het grensdorpje Valthe (gem. Odoorn) houdt Palmzondag in hooge eere. Hier vor men alle kinderen van vier tot dertien jaar oud een stoet, die met omhoog geheven palmpaaschstokken het heele dorp doortrekt onder het zingen van het Drenthsche palmpaaschliedje Hoantien op een stokkien, Met zien roodbont rokkien, Hoantien met zien linkerpoot, Van avond is mien hoantien dood. Hier heerscht nog de oude zede, dat vader of oudere broer een dennetak uit het bosch haalt, moe der of zuster dien versiert. Ook in den Gelderschen en Twenthschen Achterhoek is dit hier en daar nog gebruikelijk. In het Westen van ons land kende men daarentegen reeds vóór 1800 de gekochte palm- paschen, door mannen en vrouwen uit het volk ver vaardigd en op bruggen en markten te koop aange boden (afb. 30). Dat het palmpaaschgebruik jaarlijks afneemt en nu nog slechts in een honderdtal plaatsen van ons land voorkomt, is vooral hierom te betreuren, omdat onze palmpaschen in vorm, en vooral in kleur, vaak prach tige voorwerpen van zuivere volkskunst zijn. Hoe mooi steken de oranje sinaasappelen en het goudgele broodrad af tegen den achtergrond van zachtglanzend sparregroen bij onze Oostelijke palm paschen. Welk een lust voor het oog was de jongens- palmpaasch van Meppel, de groote haan, stevig be- 44

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 42