43
is dit afgeschaft. Overigens komt de palmpaasch
evenzeer in Protestantsche 'kringen voor als in de
Katholieke, ja zelfs meer in de eerste.
Zoo'n palmpaaschoptocht, waaraan in de stad hon
derden kinderen deelnamen, was vroeger een groote
feestelijkheid. De jongens kregen nieuwe pakjes aan,
de meisjes, weer of geen weer, gingen in het wit; de
heele stad was in feesttooi. De kinderen liepen twee
aan twee en droegen de pampaasch met beide handen
voor zich uit, zooals een vaandeldrager zijn vaandel
draagt. Onafgebroken zongen allen blijde het palm-
paaschliedje
Palm, palm-paschen,
Eikoerei,
Over eenen Zondag,
Dan hebben wij een ei.
Eén ei is geen ei,
Twee ei is een half ei,
Drie ei is een Paaschei
Het refrein Eikoerei dagteekent misschien nog van
de Palmprocessie en zou een verbastering kunnen zijn
van het „Kyrie eleison" der boetepsalmen, die vroeger
wel bij de Palmprocessie werden gezongen. De slot
regel doelt op de drie eieren die men vroeger alge
meen op Paschen aan elkaar placht te schenken. Ook
op Palmzondag en Goeden Vrijdag, maar dan in de
kerkelijke kleuren van die dagen, paars en zwart. Men
schonk ze ter eere van den Vader, den Zoon en den
H. Geest.
Deze gezamenlijke optocht met palmpaschen, ruim
een eeuw geleden nog vrij algemeen, kwam in het
begin van deze eeuw nog slechts op enkele plaatsen
van Gelderland, Overijssel en Drenthe voor. Nu loo-
pen de kinderen algemeen in kleine groepjes en moet
men naar het Zuid-Oosten van Drenthe gaan, naar