43 is dit afgeschaft. Overigens komt de palmpaasch evenzeer in Protestantsche 'kringen voor als in de Katholieke, ja zelfs meer in de eerste. Zoo'n palmpaaschoptocht, waaraan in de stad hon derden kinderen deelnamen, was vroeger een groote feestelijkheid. De jongens kregen nieuwe pakjes aan, de meisjes, weer of geen weer, gingen in het wit; de heele stad was in feesttooi. De kinderen liepen twee aan twee en droegen de pampaasch met beide handen voor zich uit, zooals een vaandeldrager zijn vaandel draagt. Onafgebroken zongen allen blijde het palm- paaschliedje Palm, palm-paschen, Eikoerei, Over eenen Zondag, Dan hebben wij een ei. Eén ei is geen ei, Twee ei is een half ei, Drie ei is een Paaschei Het refrein Eikoerei dagteekent misschien nog van de Palmprocessie en zou een verbastering kunnen zijn van het „Kyrie eleison" der boetepsalmen, die vroeger wel bij de Palmprocessie werden gezongen. De slot regel doelt op de drie eieren die men vroeger alge meen op Paschen aan elkaar placht te schenken. Ook op Palmzondag en Goeden Vrijdag, maar dan in de kerkelijke kleuren van die dagen, paars en zwart. Men schonk ze ter eere van den Vader, den Zoon en den H. Geest. Deze gezamenlijke optocht met palmpaschen, ruim een eeuw geleden nog vrij algemeen, kwam in het begin van deze eeuw nog slechts op enkele plaatsen van Gelderland, Overijssel en Drenthe voor. Nu loo- pen de kinderen algemeen in kleine groepjes en moet men naar het Zuid-Oosten van Drenthe gaan, naar

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 41