kinderen van Hougaarde, die zwaaien met hun op stokken gebonden palmbossen. Oude gebruiken plegen met het groeien der cul tuur uit de wereld der volwassenen in de kinderwereld over te gaan. Zoo ging het ook met de ritueele Palm- processie. In Zuid-Duitschland bootsten de kinderen reeds omstreeks 1550 in den namiddag de Palm- processie na, die zij 's ochtends hadden aanschouwd. Zij sleepten den ezel over de straat onder het zingen van de overbekende gezangen en haalden hiervoor langs de huizen geld, brood en eieren op. Zoo onge veer moet het ook zijn toegegaan in de Nederlandsche gewesten, waar de Palmprocessies in 1580 hun einde beleefden. Bijzonderheden, hoe deze overgingen in den kinderlijken palmpaaschommegang, zijn niet tot ons gekomen. Het is te begrijpen, dat bij een ommegang van kinderen men iets lekkers voegde bij palmen, d.w.z. de groene twijgen, die ze in de hand droegen. De bukspalm (buxus sempervirens) leverde het traditio- neele groen voor de palmpaasch, deed misschien reeds dienst bij de Palmprocessie. Ontbrak zij en be hielp men zich met sparregroen, hulst of gagel, dan is men toch blijven spreken van palm. Bij de ver siering van den palmtak zal de meiboom, die onge veer in denzelfden tijd viel, tot voorbeeld hebben gediend. Ommegangen van kinderen met groene takken, die den lentezegen brengen, worden in alle Europeesche landen aangetroffen. Deze kinderommegang werd nu door den invloed van de Palmprocessie ook verbon den aan den Palmzondag. Aan den kerkelijken band herinnert nog het Limburgsche gebruik, dat de kin deren tot in het begin van deze eeuw met hun palm paasch naar de kerk gingen om die te laten zegenen. Wegens de luidruchtigheid die daarmee gepaard ging, 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 40