Door de toegevoegde groepen van Jeruzalemvaar- ders en apostelen is de oude zinrijke Palmprocessie meer en meer in een kijkspel ontaard, en ontstonden er ongeregeldheden, waaraan de Hervorming begrij pelijkerwijze een einde maakte. De palmezels werden bij de „zuivering" van Katholieke kapellen en kerken zoo grondig opgeruimd, dat in Nederland geen mid- deleeuwsch exemplaar meer aanwezig is. De palm- ezel, dien het Centraal Museum te Utrecht in bruik leen heeft van Huize Bergh te 's-Heerenberg, stamt eerst uit de 18e eeuw en is vermoedelijk Duitsch. Des te meer moeten wij daarom waardeeren, dat op Zuidnederlandschen bodem een palmezel, zij het uit het begin der 17e eeuw, is bewaard gebleven, die zelfs nog jaarlijks in de Palmprocessie dienst doet. In het stille Zuidbrabantsche plaatsje Hougaarde (bij Tie nen) kan men nog op Palmzondag de twaalf apostelen in hun bonte lakensche rokken statig en devotelijk zien schrijden achter de berrie, waarop vier discipe len den palmezel en het glimlachende Christusbeeld dragen (afb. 19). Uit de machtige, hooggelegen kerk van St. Gorgonius daalt de procssie het hellende marktplein af en houdt een korten ommegang door de naburige straten. Bij de Hoogmis, die na den terugkeer in de kerk wordt gevierd, staat de palm ezel, naar de geloovigen gewend, in het koor op een voetstuk opgesteld. Na afloop gebruiken de apostelen in een herberg een eenvoudig ontbijt; 's middags houden zij een gezamenlijken maaltijd. Doch deze processie, die de beste kenmerken van het middeleeuwsche ceremonieel heeft bewaard, draagt tevens het kenmerk van den nieuwen tijd in zich door de rol die de blijde, luidruchtige kinderen daarin spelen. Achter de geestelijken volgen hier niet langer volwassenen, maar uitsluitend kinderen, al de 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 39