Of zij zongen ronduit
Wij zijn driekoningen, wij zoeken geen kind,
Maar een teugken Lovensch, dat ons beter dient,
Kaves of Lovensch bier,
En daarom komen wij hier, enz.
Waarschijnlijk werd dit lied te Antwerpen gezongen.
Deze rumoerige feestuitingen zijn weinig in over
eenstemming met den eerbied, verschuldigd aan de
H. Koningen uit het Oosten. Dezen hadden er ook
feitelijk niet mee te maken; men had hen slechts tot
beschermheeren gemaakt van de luidruchtige pret.
We zagen reeds (blz. 7) dat Driekoningen een
Nieuwjaarsdag is evenals 1 Januari, dien we als
Nieuwjaarsdag van de Romeinen overnamen. De
heerschappij der Romeinen heeft in deze streken ge
duurd tot het einde van de 4e eeuw, onze voor
ouders waren dus in de gelegenheid de Romeinsche
Nieuwjaarsgebruiken te leeren kennen. Deze Romein
sche Nieuwjaarsdag van 1 Januari kan weer gebruiken
in zich hebben opgenomen van het groote Romein
sche winterfeest der Saturnaliën, dat in de tweede
helft van December werd gevierd en was gewijd aan
Satumus, den god van den akkerbouw. Dan werd een
overvloedige maaltijd gehouden, waaraan de slaven
aanzaten met hun heeren en zelfs door dezen werden
bediend. Door middel van een boonenkoek koos men
den rex bibendi, den drinkkoning of ceremonie
meester van de tafel. Tijdens de Saturnaliën deelde
men algemeen geschenken uit, vooral kaarsen, licht
bronnen bij het lichtfeest. In het Romeinsche leger
werd van deze viering veel werk gemaakt, terwijl
Oostersche soldaten in Romeinschen dienst, gewoon
een Oudbabylonisch feest met narrenkoning te vieren,
waarschijnlijk nog elementen van vermomming daarin
brachten. Meermalen gaan gebruiken van den eenen
30