Of zij zongen ronduit Wij zijn driekoningen, wij zoeken geen kind, Maar een teugken Lovensch, dat ons beter dient, Kaves of Lovensch bier, En daarom komen wij hier, enz. Waarschijnlijk werd dit lied te Antwerpen gezongen. Deze rumoerige feestuitingen zijn weinig in over eenstemming met den eerbied, verschuldigd aan de H. Koningen uit het Oosten. Dezen hadden er ook feitelijk niet mee te maken; men had hen slechts tot beschermheeren gemaakt van de luidruchtige pret. We zagen reeds (blz. 7) dat Driekoningen een Nieuwjaarsdag is evenals 1 Januari, dien we als Nieuwjaarsdag van de Romeinen overnamen. De heerschappij der Romeinen heeft in deze streken ge duurd tot het einde van de 4e eeuw, onze voor ouders waren dus in de gelegenheid de Romeinsche Nieuwjaarsgebruiken te leeren kennen. Deze Romein sche Nieuwjaarsdag van 1 Januari kan weer gebruiken in zich hebben opgenomen van het groote Romein sche winterfeest der Saturnaliën, dat in de tweede helft van December werd gevierd en was gewijd aan Satumus, den god van den akkerbouw. Dan werd een overvloedige maaltijd gehouden, waaraan de slaven aanzaten met hun heeren en zelfs door dezen werden bediend. Door middel van een boonenkoek koos men den rex bibendi, den drinkkoning of ceremonie meester van de tafel. Tijdens de Saturnaliën deelde men algemeen geschenken uit, vooral kaarsen, licht bronnen bij het lichtfeest. In het Romeinsche leger werd van deze viering veel werk gemaakt, terwijl Oostersche soldaten in Romeinschen dienst, gewoon een Oudbabylonisch feest met narrenkoning te vieren, waarschijnlijk nog elementen van vermomming daarin brachten. Meermalen gaan gebruiken van den eenen 30

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 28