Vreedzamer Kerstgebruiken treft men bij onze Saksische bevolking aan. In Limburg legt men in den Kerstnacht (24 Dec.) haver buiten en geeft die als geneesmiddel aan de paarden. Te Beek legt men een snede brood 'buiten, „opdat de Paus te Rome die zal zegenen"ieder familielid eet er op Kerstdag een stukje van om dien zegen deelachtig te worden. Alge meen is in het Oosten van ons land nog het geloof, dat de koeien in den stal klokke twaalf even opstaan en kunnen spreken, dat putwater wordt 'tot wijn, en de appelboomen bloeien. Doch wie dit zou willen hooren of zien, zou het met den dood bekoopen. In den Twenthschen en Gelderschen Achterhoek is op den heiligen avond Dirk met den beer, ook Dirk met de honden, Beerneke van Galen genoemd, hel schrikbeeld. Op de akkers rijdt hij rond om alles wat buiten rondslingert, te vernielen. Daarom moet alle landbouwgereedschap in de schuur zijn opgeborgen, alles om het huis in orde zijn. Ook moet op Mid winteravond (24 Dec.) alle werk waarbij een rad draait, stilstaan. Dan zit men gezellig om den haard in Protestantsche gezinnen leest de huisvader voor uit den bijbel en zingt men gezamenlijk psalmen of gezangen. In de Katholieke kerk werden volgens oud gebruik tusschen Kerstmis en Driekoningen door de gemeente leden beurtzangen in de lan'dstaal gezongen. Nog heffen in de Sint-Plechelmuskerk te Oldenzaal alle aanwezigen in de H. Mis van den Kerstnacht een dertiende-eeuwsch Kerstlied aan: Een kindeken zoo lovelik Is ons geboren heude Op Kerstavond komt het beste wat keuken en kelder opleveren, ter tafel. Een oud Geldersch rijmpje 107

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 105