zelfs vierkante bouwblokken het ideaal van den tijd voorstelden, blijkt uit het hierboven aangehaalde voorbeeld, dat ook trapeziumvormige en driehoekige bouwblokken veelvuldig voorkwamen, ïn aesthetisch opzicht werd, tengevolge van de vele en breede straatuitmondingen te zeer onder broken straatwand, geen duidelijke verticale begren zing meer van de eertijds vaak zoo schoone, gesloten straatruimte verkregen. Evenzoo vormde het meervoudige en samengestelde kruispunt de denk baar ongunstigste vorm voor een omsloten plein, waarmede het nauwelijks meer iets gemeen had. Van het groen werd ter verrijking van het stadsbeeld een veel te spaarzaam of in het geheel geen gebruik gemaakt, terwijl door demping van grachten ook het water dit meest typische Hollandsche ele ment uit het stadsbeeld werd gebannen. Hiermede dreigde het eigen, nationale karakter van onzen stedebouw in de tweede helft van de 19e eeuw geheel teloor te gaan. Hiervoor in de plaats was een grijze eentonige huizenzee getreden, armelijk van architectuur en onwaarachtig en potsierlijk in zijn zgn. accenten; zoowel in sociaal als hygiënisch opzicht een aanfluiting van de eeuw van techischen vooruitgang, waarin een menschwaardiger oplossing in technisch-stedebouwkundig opzicht alleszins bin nen de mogelijkheden zou hebben gelegen. Zoo overschreed de Nederlandsche stedebouw den drempel van de 20e eeuw, onzen eigen tijd, waarin het probleem opnieuw zou worden gesteld. 75

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 81