lijkheid laat zich nu eenmaal bezwaarlijk in het nauwe keurslijf van een dood systeem persen. "Wij onderschrijven dan ook gaarne de uitspraak van Lavedan, dat: „tout esprit de système est mauvais en soi et tout plan de ville est un cas d'espèce". Met deze beperking voor oogen dient bovenstaande systematiseering te worden geïnterpreteerd. De ad I en III genoemde typen vertoonen in den regel een in hooge mate schilderachtig aspect en bieden tengevolge van het gebogen en onregelmatige beloop der straten tal van verrassende, telkens wis selende, doch steeds over korten afstand gesloten stadsbeelden. Het streng uitgevoerde schaakbord-type, zooals bij sommige der gestichte steden, mist daarentegen meestal deze voor de middeleeuwen zoo karakteris tiek geachte schilderachtigheid. De streng uitge voerde schaakbord-plattegrond met zijn zuiver rechthoekige bouwblokken en voor die dagen be trekkelijk lange, veelal open perspectieven, doet op het eerste gezicht eenigszins Amerikaansch, althans on-middeleeuwsch aan. In het aanzicht van de middeleeuwsche stad, zoo als wij haar aan de hand van de historische beschrijvingen en teekeningen voor ons geestes oog zien opdoemen, kunnen drie duidelijke plans worden onderscheiden (Afb. 7). Het eerste plan wordt gevormd door de abrupt uit het omringende, open land (of water) oprijzende stadsmuur met zijn talrijke muurtorens en stadspoorten. De massale muur met geKanteelde borstwering is hierbij meestal iets lager dan de op het tweede plan hierachter ver rijzende burgerbebouwing met haar steile daken en talrijke schoorsteenen. De muurtorens, maar vooral de vaak imposante stadspoorten met haar spitse, levendige dakvormen daarentegen steken boven deze wemeling van daken en schoorsteenen uit en ver lenen aan dezen voorgrond zijn pittig silhouet. 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 29