SAMENVATTING.
Aan het einde gekomen van onze in de voorafgaande
hoofdstukken gegeven beknopte beschrijving van
de belangrijkste perioden uit de stedebouwkundige
ontwikkeling in Nederland, doet zich de behoefte
gevoelen aan een terugblik, waarbij een samen
vattend overzicht wordt verkregen van de hoofd
momenten uit dezen historischen ontwikkelingsgang.
Bij een dergelijke retrospectieve beschouwing komen
de volgende punten uit de veelheid van materie naar
voren.
In tegenstelling tot de ontwikkeling in de Latijnsche
landen behooren de gestichte steden in ons land tot
de hooge uitzonderingen. Vrijwel al onze steden zijn
geleidelijk gegroeid uit aanvankelijke woonbuurten,
welke op de daartoe van nature geschikte plaatsen
waren ontstaan. Bij deze ontwikkeling tot stad,
waarbij de oorspronkelijke, typeerende structuur
nog lang behouden bleef, hebben in hoofdzaak
tweëerlei mogelijkheden gegolden n.1. verkeersgeo-
grafische en strategische.
De verkeersgeografische motieven hebben van meet
af aan den doorslag gegeven bij alle die steden, welke
zijn gegroeid uit woonbuurten langs rivieren of nabij
het kruispunt van in den loop der tijd gevormde
handelswegen (Romeinsche heirwegen, hessenwegen).
Hieruit heeft zich naderhand de centrale markt-
functie dezer steden ontwikkeld.
De strategische motieven hebben den doorslag ge
geven bij die steden, die zijn gegroeid uit versterkte
legerplaatsen of burchten, welke bij voorkeur nabij
belangrijke rivierovergangen werden gesticht. Deze
"5