SAMENVATTING. Aan het einde gekomen van onze in de voorafgaande hoofdstukken gegeven beknopte beschrijving van de belangrijkste perioden uit de stedebouwkundige ontwikkeling in Nederland, doet zich de behoefte gevoelen aan een terugblik, waarbij een samen vattend overzicht wordt verkregen van de hoofd momenten uit dezen historischen ontwikkelingsgang. Bij een dergelijke retrospectieve beschouwing komen de volgende punten uit de veelheid van materie naar voren. In tegenstelling tot de ontwikkeling in de Latijnsche landen behooren de gestichte steden in ons land tot de hooge uitzonderingen. Vrijwel al onze steden zijn geleidelijk gegroeid uit aanvankelijke woonbuurten, welke op de daartoe van nature geschikte plaatsen waren ontstaan. Bij deze ontwikkeling tot stad, waarbij de oorspronkelijke, typeerende structuur nog lang behouden bleef, hebben in hoofdzaak tweëerlei mogelijkheden gegolden n.1. verkeersgeo- grafische en strategische. De verkeersgeografische motieven hebben van meet af aan den doorslag gegeven bij alle die steden, welke zijn gegroeid uit woonbuurten langs rivieren of nabij het kruispunt van in den loop der tijd gevormde handelswegen (Romeinsche heirwegen, hessenwegen). Hieruit heeft zich naderhand de centrale markt- functie dezer steden ontwikkeld. De strategische motieven hebben den doorslag ge geven bij die steden, die zijn gegroeid uit versterkte legerplaatsen of burchten, welke bij voorkeur nabij belangrijke rivierovergangen werden gesticht. Deze "5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 127