is noodig voor de ontwikkeling der groote steden in
het bijzonder daar, waar deze in elkanders onmid
dellijke nabijheid liggen, of waar tal van kleinere
steden zich in de nabijheid der groote stad bevinden.
Deze gewestelijke plannen zijn niet in de eerste
plaats bebouwingsplannen, doch moeten veeleer
voorkomen, dat geheele gewesten met aaneenslui
tende bebouwingsplannen bedekt worden."
Het gewestelijk plan, of zooals de term later luidde,
het streekplan werd hierbij nog geheel van de groote
stad uit bezien. Eerst naderhand brak het inzicht
door, dat ook voor meer landelijke streken buiten
de stedelijke sfeer de totstandkoming van streek
plannen gewenscht kon zijn.
Tengevolge van het veel ruimere gebied, dat door
een streekplan wordt bestreken en de veelsoortige
belangen, welke hierbij om coördinatie vragen, waar
door de kans op belangenconflicten toeneemt, komt
aan het wetenschappelijke vooronderzoek of de
survey hierbij een veel belangrijker plaats toe dan
bij het uitbreidingsplan. Uit deze veel grootere ver
antwoordelijkheid moet dan ook de aarzeling wor
den verklaard, waarmede tot dusverre streekplannen
in ons land zijn vastgesteld, n.1. slechts één van zeer
bescheiden omvang en beteekenis in Zeeuwsch-
Vlaanderen, dat werd opgesteld ten behoeve van een
verbindingsweg langs de kust tusschen Breskens en
Retranchement.
Dit neemt niet weg, dat in tal van streken van ons
land streekplannen in voorbereiding zijn, waarbij de
uit de survey gevonden richtlijnen in een min of
meer uitvoerig rapport met concept-plan zijn vast
gelegd. Zoo o.a. voor IJsselmonde en het Westland,
voor IJmond-Noord, voor Oostelijk Utrecht, voor
Arnhem en omgeving, de Neder-Betuwe, de Veluwe
en den Achterhoek, voor Twen the, voor Noordwest-
Overijsel, voor de stad Groningen en Noord-Drenthe,
voor Leeuwarden, Harlingen en voor Walcheren. In
104