is noodig voor de ontwikkeling der groote steden in het bijzonder daar, waar deze in elkanders onmid dellijke nabijheid liggen, of waar tal van kleinere steden zich in de nabijheid der groote stad bevinden. Deze gewestelijke plannen zijn niet in de eerste plaats bebouwingsplannen, doch moeten veeleer voorkomen, dat geheele gewesten met aaneenslui tende bebouwingsplannen bedekt worden." Het gewestelijk plan, of zooals de term later luidde, het streekplan werd hierbij nog geheel van de groote stad uit bezien. Eerst naderhand brak het inzicht door, dat ook voor meer landelijke streken buiten de stedelijke sfeer de totstandkoming van streek plannen gewenscht kon zijn. Tengevolge van het veel ruimere gebied, dat door een streekplan wordt bestreken en de veelsoortige belangen, welke hierbij om coördinatie vragen, waar door de kans op belangenconflicten toeneemt, komt aan het wetenschappelijke vooronderzoek of de survey hierbij een veel belangrijker plaats toe dan bij het uitbreidingsplan. Uit deze veel grootere ver antwoordelijkheid moet dan ook de aarzeling wor den verklaard, waarmede tot dusverre streekplannen in ons land zijn vastgesteld, n.1. slechts één van zeer bescheiden omvang en beteekenis in Zeeuwsch- Vlaanderen, dat werd opgesteld ten behoeve van een verbindingsweg langs de kust tusschen Breskens en Retranchement. Dit neemt niet weg, dat in tal van streken van ons land streekplannen in voorbereiding zijn, waarbij de uit de survey gevonden richtlijnen in een min of meer uitvoerig rapport met concept-plan zijn vast gelegd. Zoo o.a. voor IJsselmonde en het Westland, voor IJmond-Noord, voor Oostelijk Utrecht, voor Arnhem en omgeving, de Neder-Betuwe, de Veluwe en den Achterhoek, voor Twen the, voor Noordwest- Overijsel, voor de stad Groningen en Noord-Drenthe, voor Leeuwarden, Harlingen en voor Walcheren. In 104

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 116