zoo vele demonstraties werden van de onmacht en cultuurloosheid van onzen eigen tijd, voornamelijk met betrekking tot de periode vóór en onmiddellijk na 1900. Drong eerst na den vorigen wereldoorlog geleidelijk aan het besef door van het eminente aesthetische belang eener juiste plaatsing en verdee- ling der openbare gebouwen en monumenten in het uitbreidingsplan, ten aanzien van de cityvorming brak dit inzicht nog later door. Deze in aesthetisch opzicht zoo belangrijke stede- bouwkundige accenten, welke in hoofdzaak het re- lief in de bebouwing en het silhouet van de stad bepalen, verdienen onze zeer speciale belangstelling. Geheel afgescheiden n.1. van de eigen schoonheid der afzonderlijke objecten is hunne schaal en juiste ligging van overwegenden invloed op een bevredi gende werking in het totale stadsbeeld. Zij nemen in aesthetisch opzicht sleutelposities in, welke mede bepalend zijn voor het algemeen aspect van de stad. Achtereenvolgens zullen hier worden beschouwd: a. de stedebouwkundige accenten in de nieuwere uitbreidingsplannen. b. de stedebouwkundige accenten in de city. c. het algemeen silhouet van de moderne stad. Ad. ct. Talrijk zijn de voorbeelden, welke de stelling staven, dat een in stedebouwkundig opzicht goed geplaatst en ten opzichte van zijn omgeving juist geproportionneerd bouwwerk van op zichzelf mid delmatige architectonische kwaliteiten voor de inte grale schoonheid van het stadsbeeld belangrijker is dan de verkeerde plaatsing van een in architec tonisch opzicht superieur bouwwerk. Van het eerste geval zijn ons in eigen land niet zulke frappante voorbeelden bekend als bijv. de Sacré Coeur en de Are de Triomphe te Parijs; beide monu menten van op zichzelf middelmatige architecto nische kwaliteiten, doch tengevolge van hunne voor treffelijke en verheven ligging op het hoogste punt 93

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 105