stad Haarlem. Hij kwam in de plaats van Pieter Holsteyn als stadsschilder-glasschrijver en hij heeft zich bepaald veel moeite gegeven zijn voor ganger stipt na te volgen, althans dit glas van Beverwijk is volkomen in den stijl van Holsteyn. In 1670 schilderde hij een glas voor de kerk in Medemblik en in 1681 voor de kerk te Bodegra ven, welke verloren zijn gegaan. Zaandam, 1682, Westzijder kerk. De XVIIe eeuw sluit zich in de beide kerken te Zaandam af met eenige belangrijke vensters van: Gerard van Houten, afkomstig uit Breda, over leden 1706 te Amsterdam. Het stelt Salomo's offer voor en vult het geheele glas, geschilderd in verschillende kleuren grisaille met antiekrood en zilvergeel verlevendigd. De prachtige techniek van van Houten komt helaas door te veel herstel lingen niet meer tot zijn recht, rnaar een détail uit dit raam, het kopje van één der engeltjes (afb. XVIII) geeft eenig idee van zijn meester lijke penseelvoering. De stad Amsterdam vertrouwde hem herstellin gen toe aan de glazen in de Oude kerk aldaar. Zaandam, 1688, Oostzijder kerk. Een der zes hier aanwezige glazen is gesigneerd door den hiervoor vermelden Gerard van Houten. Het is een allegorische voorstelling van „Wel vaart". Een maagd, goudstukken stortend uit een hoorn van overvloed. Op den achtergrond een gezicht op Zaandam. Engelen zweven in de lucht. Twee andere glazen in deze kerk kunnen onge- 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 92