stad Haarlem. Hij kwam in de plaats van Pieter
Holsteyn als stadsschilder-glasschrijver en hij
heeft zich bepaald veel moeite gegeven zijn voor
ganger stipt na te volgen, althans dit glas van
Beverwijk is volkomen in den stijl van Holsteyn.
In 1670 schilderde hij een glas voor de kerk in
Medemblik en in 1681 voor de kerk te Bodegra
ven, welke verloren zijn gegaan.
Zaandam, 1682, Westzijder kerk.
De XVIIe eeuw sluit zich in de beide kerken te
Zaandam af met eenige belangrijke vensters van:
Gerard van Houten, afkomstig uit Breda, over
leden 1706 te Amsterdam. Het stelt Salomo's
offer voor en vult het geheele glas, geschilderd
in verschillende kleuren grisaille met antiekrood
en zilvergeel verlevendigd. De prachtige techniek
van van Houten komt helaas door te veel herstel
lingen niet meer tot zijn recht, rnaar een détail
uit dit raam, het kopje van één der engeltjes
(afb. XVIII) geeft eenig idee van zijn meester
lijke penseelvoering.
De stad Amsterdam vertrouwde hem herstellin
gen toe aan de glazen in de Oude kerk aldaar.
Zaandam, 1688, Oostzijder kerk.
Een der zes hier aanwezige glazen is gesigneerd
door den hiervoor vermelden Gerard van Houten.
Het is een allegorische voorstelling van „Wel
vaart". Een maagd, goudstukken stortend uit een
hoorn van overvloed. Op den achtergrond een
gezicht op Zaandam. Engelen zweven in de lucht.
Twee andere glazen in deze kerk kunnen onge-
88