Vroedschappen, van Steden en Dorpen, van par ticulieren en van vorstelijke personen. We zagen in Egmond aan den Hoef reeds een glas van Prins Frederik Hendrik, in Biervliet een glas van Prins Willem van Nassau en later in Friesland van Prins Willem V. Het wapen, vooral ook het familiewapen, blijft een belangrijke plaats innemen als hoofdmotief in het kerkvenster. Het „bijwerk" bepaalt zich soms tot een enkel cartouche met naam en jaar tal, soms tot een rijk ornament. Dit ornament heeft dan weer alle kenmerken van het betref fende tijdvak en vraagt daarom even meer aan dacht dan een wapenglas. Toch moet worden vastgesteld dat in dit glorie tijdvak van de Nederlandsche paneelschilder kunst (Rembrandt 1606—1669) de glasschilder kunst meer en meer afdaalde tot een ambacht. Onze groote kunstenaars uit de gouden eeuw heb ben voor de glasschildertechniek geen belangstel ling getoond. Hier volgen dan de nog bestaande glazen uit de laatste helft der 17e eeuw, met slechts enkele glasschildersnamen. Hasselt (O.), Hervormde kerk, glazen 1650— 1662. Muiden (N.-H.), Hervormde kerk, wapenfrag menten, 1647. Brakel (Gld.), Hervormde kerk, 7 glazen, 1647— 1709. 84

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 88