bevinden zich thans in de Groote kerk te Haar lem. Op de bekende manier werden ook hier een groot aantal glazen aan de herbouwde kerk ge schonken, die nagenoeg allemaal nog aanwezig zijn, hoewel door onvoorzichtige restauratie in het einde der 19e eeuw veel van de oude bekoring verloren is gegaan. Het glas van Pieter Holsteyn, door de stad Haar lem aan deze kerk geschonken, noemden we reeds. Het is niet waarschijnlijk dat hij in deze kerk meer glazen heeft gemaakt. Er komen hier weer andere glasschrijvers naar voren. Eerst Jozef Oostvries uit Hoorn, 1628— 1661. Hij vervaardigde het glas door de stad Edam aan de Rijper kerk geschonken en nog be staande ontwerpschetsen der vijf choorglazen wij zen er op dat ook de glazen Medemblik en Hoorn van zijn hand zijn, terwijl het glas West-Friesland, vooral in het bovenste gedeelte zooveel overeen komst vertoont met de hiervoor genoemde, dat ook dit aan hem kan worden toegeschreven. Zijn glazen zijn geen bemoedigende inzet voor de tweede helft der 17e eeuw. Hier mist men de gevoelige compositie, welke juist zijn voorgan gers, vooral Holsteijn, kenmerkte. We zien op de glazen van Oostvries reusachtige engelen, zware draperieën dragend en zwaar ge kopte leeuwen op de ééne plaats en in de onmid dellijke nabijheid ragfijne landschappen, zonder onderling verband (fig. 14). Zelfs het figurale gedeelte in het glas West-Fries land, voorstellende een krijgsman, die door een 81 Glasschilders 6

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 85