datum. Ook hier is de achtergrond geheel met grisaille geschilderd, terwijl de gewaden der han delende personen zijn toegepast voor het aanbren gen van prachtige kleurvlekken. Schilderachtige licht- en schaduwpartijen herinneren aan paneel schilderkunst, maar dat van Bronckhorst dit ef fect wist te bereiken in glasschildertechniek is duidelijk waar te nemen op afb. XVI en XVII. Tegenover dit glas, in het Zuidertransept, aan de Damzijde, bevond zich vroeger een glas waarop was voorgesteld de schenking der Keizerskroon op het Stadswapen, door Keizer Maximiliaan. Simon de Vlieger, een bekend zeeschilder, ont ving in 1651 een soortgelijk bedrag van de stad Amsterdam als van Bronckhorst voor zijn Noor- dertranseptglas ontving. Dit glas is helaas verdwenen. In het Zuidertran sept is in 1898 het Kroningsglas geplaatst en het is leerzaam dit glas aandachtig te vergelijken met het Bronckhorst-glas, om overtuigd te worden dat de glasschilder der 19e eeuw in het geweldige venster geen groote compositie wist aan te bren gen. Van rechts tot links, en van onder tot boven is het glas vol gelijksoortigheden, waardoor geen enkele figuur en geen enkele kleurpartij boeiend is geworden. De Hervormde kerk in de Rijp bezit een serie glazen 1655-1657. Ook de kerk in de Rijp brandde in 1654 geheel uit, waarbij de geschilderde glazen verloren gin gen. Fragmenten daarvan, o.a. wapenpaneeltjes, 79

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 83