datum. Ook hier is de achtergrond geheel met
grisaille geschilderd, terwijl de gewaden der han
delende personen zijn toegepast voor het aanbren
gen van prachtige kleurvlekken. Schilderachtige
licht- en schaduwpartijen herinneren aan paneel
schilderkunst, maar dat van Bronckhorst dit ef
fect wist te bereiken in glasschildertechniek is
duidelijk waar te nemen op afb. XVI en XVII.
Tegenover dit glas, in het Zuidertransept, aan de
Damzijde, bevond zich vroeger een glas waarop
was voorgesteld de schenking der Keizerskroon
op het Stadswapen, door Keizer Maximiliaan.
Simon de Vlieger, een bekend zeeschilder, ont
ving in 1651 een soortgelijk bedrag van de stad
Amsterdam als van Bronckhorst voor zijn Noor-
dertranseptglas ontving.
Dit glas is helaas verdwenen. In het Zuidertran
sept is in 1898 het Kroningsglas geplaatst en het
is leerzaam dit glas aandachtig te vergelijken met
het Bronckhorst-glas, om overtuigd te worden dat
de glasschilder der 19e eeuw in het geweldige
venster geen groote compositie wist aan te bren
gen. Van rechts tot links, en van onder tot boven
is het glas vol gelijksoortigheden, waardoor geen
enkele figuur en geen enkele kleurpartij boeiend
is geworden.
De Hervormde kerk in de Rijp bezit een serie
glazen 1655-1657.
Ook de kerk in de Rijp brandde in 1654 geheel
uit, waarbij de geschilderde glazen verloren gin
gen. Fragmenten daarvan, o.a. wapenpaneeltjes,
79