geweest van geheel ander formaat. Het kunst- ambachtelijk karakter is verdwenen, om plaats te maken voor volkomen vrije schildering, mees terlijk in de glasschildertechniek overgebracht. Het betreft hier: Jan van Bronckhorst, geboren 1603 in Utrecht, waar hij tusschen 1626—1633 verschillende glazen schilderde, en overleden 1661 te Amsterdam. Geruimen tijd heeft hij in België gewerkt en kwam op middelbaren leeftijd naar Amsterdam, waar hem opdrachten werden verstrekt voor het schilderen der orgelvleugels in de Nieuwe kerk en een schoorsteenstuk in het nieuwe stadhuis. Het is bekend dat hij meerdere glasschilderingen heeft gemaakt. In 1648 schilderde hij een glas in de Oude kerk te Amsterdam. Het stelt voor Philips IV, koning van Spanje, die in 1648 de zeven vereenigde Nederlandsche provinciën vrij en onafhankelijk verklaart. Een prachtige grisaille-schildering, met op een paar goed gekozen plaatsen diep violette en gloeiend gele kleurpartijen. De handelende personen staan in schuine lijn gegroepeerd op treden van een monumentale trap, welke toegang geeft tot een helder licht doorlatend poortgebouw. Het gebouw zelf verheft zich tot boven in het venster. Dit glas is niet gesigneerd en er is in de archieven hierover nog niets gevonden, maar com positie, kleur en techniek sluiten voldoende aan bij het glas in de Nieuwe kerk om dit kunstwerk op naam van Bronckhorst te stellen. Over het glas in de Nieuwe kerk komt bij de stadsrekeningen de volgende post voor: 77

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 81