geweest van geheel ander formaat. Het kunst-
ambachtelijk karakter is verdwenen, om plaats
te maken voor volkomen vrije schildering, mees
terlijk in de glasschildertechniek overgebracht.
Het betreft hier: Jan van Bronckhorst, geboren
1603 in Utrecht, waar hij tusschen 1626—1633
verschillende glazen schilderde, en overleden
1661 te Amsterdam. Geruimen tijd heeft hij in
België gewerkt en kwam op middelbaren leeftijd
naar Amsterdam, waar hem opdrachten werden
verstrekt voor het schilderen der orgelvleugels in
de Nieuwe kerk en een schoorsteenstuk in het
nieuwe stadhuis. Het is bekend dat hij meerdere
glasschilderingen heeft gemaakt.
In 1648 schilderde hij een glas in de Oude kerk
te Amsterdam. Het stelt voor Philips IV, koning
van Spanje, die in 1648 de zeven vereenigde
Nederlandsche provinciën vrij en onafhankelijk
verklaart. Een prachtige grisaille-schildering, met
op een paar goed gekozen plaatsen diep violette
en gloeiend gele kleurpartijen. De handelende
personen staan in schuine lijn gegroepeerd op
treden van een monumentale trap, welke toegang
geeft tot een helder licht doorlatend poortgebouw.
Het gebouw zelf verheft zich tot boven in het
venster. Dit glas is niet gesigneerd en er is in de
archieven hierover nog niets gevonden, maar com
positie, kleur en techniek sluiten voldoende aan
bij het glas in de Nieuwe kerk om dit kunstwerk
op naam van Bronckhorst te stellen.
Over het glas in de Nieuwe kerk komt bij de
stadsrekeningen de volgende post voor:
77