Zoo is het aardig aandacht te schenken aan het
fijn geschilderde glas door Schoonhoven geschon
ken. Deze stad, bekend als de bakermat der zil
versmeedkunst, getuigt hiervan, doordat de tee-
kening van het glas onmiskenbaar aan de detail
leering van zilvergraveer- en drijfwerk doet den
ken. Het glas van Delft moet haast door een pla
teelschilder zijn ontworpen. Het cartouche-achtige
ornament, overladen met vruchtenguirlandes, va
zen en korven, torenhoog gevuld met velerlei
bloemen en geflankeerd door kleurige vogels,
alles fijntjes geschilderd, herinneren ons aan
Delftsche tegeltableaux met gekleurde bloem
vazen.
Helaas is in de archieven niet terug te vinden
welke glasschrijvers deze glazen vervaardigden,
temeer omdat de kerkelijke rekeningen overigens
zeer breedvoerig werden geboekt. Zoo werden
alle glazenmakers royaal onthaald als zij de ma
ten van een glas kwamen nemen en het glas kwa
men plaatsen, maar in'al deze posten werden wel
de naam van den herbergier en de naam van zijn
herberg vermeld, maar verder eenvoudig „de
Purmerender glazenmakers" of de glazenmakers
van Gouda.
Edam kan zich gelukkig achten met een serie
glasschilderingen welke niet zijn geschonden door
19e-eeuwsche restaurateurs, het zuider transept
venster en een paar kleine wapenpaneelen in den
westgevel uitgezonderd.
Hoorn. De St. Antonius- of Oosterkerk in Hoorn
68