Zoo is het aardig aandacht te schenken aan het fijn geschilderde glas door Schoonhoven geschon ken. Deze stad, bekend als de bakermat der zil versmeedkunst, getuigt hiervan, doordat de tee- kening van het glas onmiskenbaar aan de detail leering van zilvergraveer- en drijfwerk doet den ken. Het glas van Delft moet haast door een pla teelschilder zijn ontworpen. Het cartouche-achtige ornament, overladen met vruchtenguirlandes, va zen en korven, torenhoog gevuld met velerlei bloemen en geflankeerd door kleurige vogels, alles fijntjes geschilderd, herinneren ons aan Delftsche tegeltableaux met gekleurde bloem vazen. Helaas is in de archieven niet terug te vinden welke glasschrijvers deze glazen vervaardigden, temeer omdat de kerkelijke rekeningen overigens zeer breedvoerig werden geboekt. Zoo werden alle glazenmakers royaal onthaald als zij de ma ten van een glas kwamen nemen en het glas kwa men plaatsen, maar in'al deze posten werden wel de naam van den herbergier en de naam van zijn herberg vermeld, maar verder eenvoudig „de Purmerender glazenmakers" of de glazenmakers van Gouda. Edam kan zich gelukkig achten met een serie glasschilderingen welke niet zijn geschonden door 19e-eeuwsche restaurateurs, het zuider transept venster en een paar kleine wapenpaneelen in den westgevel uitgezonderd. Hoorn. De St. Antonius- of Oosterkerk in Hoorn 68

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 72