soonlijk karakter, waardoor het mogelijk is den ontwerper van het glas vast te stellen. Gesigneerd zijn de 17e-eeuwsche glazen hoogst zelden. Van de éénendertig glazen in de Groote kerk te Edam zijn er slechts drie gesigneerd en in de archieven worden maar een paar glasschrijvers-namen ver meld. Wat er van hen bekend is laten we hier volgen: Edam. Het eerste glas dat in de kerk werd aan gebracht was een schenking van de stad Gouda en bij nauwkeurige vergelijking met de twee gla zen welke van Swanenburgh in 1601 'en 1603 voor de St. Janskerk in Gouda teekende kan wor den vastgesteld dat hij ook dit Edamsche glas ontworpen heeft (21). Te verwonderen is dit niet, want de gebroeders Crabeth leefden niet meer en de Goudsche vroed schap had van Swanenburgh's werk voldoende leeren waardeeren in de glazen van hun eigen kerk. Mr Isaac Nicolay van Swanenburgh, pl.m. 1550— 1614, te Leiden geboren en begraven, behoorde tot de eerste families der stad. Hij was „fijn schilder", maar teekende tevens ontwerpen voor wandtapijten, zegels en zooals we zagen ook kerk glazen. Als schepen en burgemeester diende hij jarenlang de stadsbelangen, zelfs gedurende de zoo bekende belegering van Leiden in 1574. Zijn oudste zoon, Jacob Isaaksz van Swanenburgh, ook een schilder, nam in 1620 den 14-jarigen Rembrandt gedurende een drietal jaren in de leer. 62

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 66