ven, waardoor het niet meer noodzakelijk was dat de loodstrippen de kleurvlekken contoureerden. Dit bracht een merkbare verandering in het kleur effect, want de op kleurloos glas gebrande email verven zijn minder gloedvol dan het gekleurde glas zooals dit in de 16e eeuw werd gebruikt. Temeer nog omdat men strikt genomen slechts over twee kleuren emaille beschikte, n.1. blauw en violet. Groen gekleurde gedeelten werden ver kregen door op den binnenkant van de glasschijf blauw te branden en aan de buitenzijde zilvergeel, vermoedelijk door purper en blauw te mengen werd een mooi violet verkregen, maar de kleur van het carmijnroode glas kon moeilijk door email worden vervangen. Hiervoor werd antiekrood ge bruikt, waardoor zelfs het rood in de heraldische motieven met de zoo beroemd geworden terra di Siena kleur werden ingevuld. De compositie van de 17e-eeuwsche geschilderde glazen is zeer uitéénloopend. Een decoratieve triumphboogachtige architectuur als basis voor de heraldische, allegorische en versierende mo tieven blijft zich handhaven, maar gelijktijdig zien we het wapen in een omvangrijken medail- lonvorm geplaatst, soms geformeerd door car- touchelijsten met aanvullende versierselen, soms hoofdzakelijk uit arabesken samengesteld; ofwel het wapen wordt ondersteund door één of meer cartouches en overtopt met een baldakijn. De detailleering van deze motieven ondergaat ongetwijfeld stijlveranderingen. De Italiaansche vormen vervloeien en krijgen soms zelfs een per- 61

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 65