stipt aan de bepalingen en plaatsten bijna zonder uitzondering het wapen of een combinatie van meer wapens, midden in het glas, met daarom heen een ornamentale vulling, samengesteld uit de toen gangbare motieven, symmetrisch gerang schikt om de loodrechte middellijn van het ven ster. De eerste voorbeelden daarvan zagen we reeds in Gouda, bij de glazen welke na de kerkhervorming werden aangebracht. In Edam is men hierop doorgegaan. Daadwerke lijk, omdat het glas, in 1606 door de stad Haar lem aan Edam geschonken, werd uitgevoerd naar het carton door Thybaut voor het Haarlemsche Damiate-glas in Gouda. Zoo werd ook het glas van Dordrecht een copie van het Goudsche ge lijknamige glas. Maar bovendien werd Edam een voortzetting van Gouda, omdat de eerste glazen van Edam en de laatste van Gouda door denzelf den kunstenaar werden ontworpen. Het was Isaac Nicolay van Swanenburgh die het eerste glas voor de Groote kerk van Edam tee- kende, gevolgd door nog een viertal andere. Zijn glazen kunnen als typeerende voorbeelden van 17e-eeuwsche glasschilderkunst gelden. De gla zen uit dit tijdperk zijn minder glorieus dan die van de gebroeders Crabeth. Geen pralende schen kers en kleurrijke tafereelen werden nu op de glazen afgebeeld, maar eenvoudig een decoratie, waarvan de kern gevormd werd door een wapen. Dikwijls moesten de schenkingen uit bescheide ner beurs betaald worden, waardoor gedeelten 59

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 63