de Keijser. Het heeft tot onderwerp: „De Fari
zeeër en de Tollenaar". Heel belangrijk is dit
glas helaas niet. Door te kleine figuren in een te
geweldige architectuur is het tafereel oneven
wichtig.
Het Rotterdamsche glas werd geschilderd door
Claes Jansz, maar dit zegt ons weinig omdat er
verder niets van hem bekend is.
De glazen Leiden en Delft vallen in de 17e eeuw
(1601 en 1603) doch, zooals reeds gezegd, be-
hooren ze wat compositie en techniek betreft nog
bij de 16e-eeuwsche glazen thuis.
Mr Isaac Nicolay van Swanenburch, een Leide-
naar (1550—1614), was de ontwerper van het
Leidsche glas, terwijl Cornelis Claes Clock de
uitvoering verzorgde.
Dirck Jansz Verheijden en Dirck Reiniersz van
der Douw vervaardigden het glas van Delft. Beide
glazen werden gelijksoortig ontworpen; op een
lage sokkel, een horizontaal gedeelte als „schen
kersband" toegepast; daarboven het geheele glas
gevuld met de voorstelling.
Voor het glas van Leiden koos men tot onderwerp
„Het ontzet van Samaria", als Bijbelsch voor
beeld van beproevingen waaraan ook Leiden on
derworpen was in 1574.
In het glas van Delft is afgebeeld: „Het ontzet
van Leiden" door Prins Willem I vanuit Delft
georganiseerd.
Prins Willem I en vier Delftsche Burgemeesters
staan op den voorgrond, omgeven door een leven
dig tafereel van krijgslieden die levensmiddelen
52