de Keijser. Het heeft tot onderwerp: „De Fari zeeër en de Tollenaar". Heel belangrijk is dit glas helaas niet. Door te kleine figuren in een te geweldige architectuur is het tafereel oneven wichtig. Het Rotterdamsche glas werd geschilderd door Claes Jansz, maar dit zegt ons weinig omdat er verder niets van hem bekend is. De glazen Leiden en Delft vallen in de 17e eeuw (1601 en 1603) doch, zooals reeds gezegd, be- hooren ze wat compositie en techniek betreft nog bij de 16e-eeuwsche glazen thuis. Mr Isaac Nicolay van Swanenburch, een Leide- naar (1550—1614), was de ontwerper van het Leidsche glas, terwijl Cornelis Claes Clock de uitvoering verzorgde. Dirck Jansz Verheijden en Dirck Reiniersz van der Douw vervaardigden het glas van Delft. Beide glazen werden gelijksoortig ontworpen; op een lage sokkel, een horizontaal gedeelte als „schen kersband" toegepast; daarboven het geheele glas gevuld met de voorstelling. Voor het glas van Leiden koos men tot onderwerp „Het ontzet van Samaria", als Bijbelsch voor beeld van beproevingen waaraan ook Leiden on derworpen was in 1574. In het glas van Delft is afgebeeld: „Het ontzet van Leiden" door Prins Willem I vanuit Delft georganiseerd. Prins Willem I en vier Delftsche Burgemeesters staan op den voorgrond, omgeven door een leven dig tafereel van krijgslieden die levensmiddelen 52

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 56